Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Malezja: 70 mln dolarów za znalezienie samolotu MH370

Flickr/byeangel
Malezja podpisała z amerykańskš firmš badania dna morskiego Ocean Infinity umowę o zapłaceniu jej do 70 mln dolarów, jeœli w cišgu 90 dni znajdzie samolot Malaysian Airlines MH370 zaginiony nad południowym Oceanem Indyjskim.

Samolot z 239 osobami na pokładzie lecšcy z Kuala Lumpur do Pekinu zaginšł w marcu 2014 i do tej pory nie natrafiono na jego œlad, mimo intensywnych poszukiwań przez kilka krajów regionu. Australia, Chiny i Malezja zakończyły w styczniu 2017 bezowocne przeszukiwanie strefy 120 tys. km2 tego akwenu, wydano 200 mln dolarów australijskich, mimo apeli specjalistów, by rozszerzyć poszukiwania na obszar 25 tys. km2 bardziej na północ. 

Malezyjski minister transportu, Liow Tiong Lai podał w Kuala Lumpur, że prywatna firma Ocean Infinity z Houston będzie szukać w tym sektorze 25 tys. km2 samolotu na zasadzie "no cure, no fee” (dosł.: bez uratowania nie ma zapłaty), stosowanej powszechnie w ratownictwie morskim. — Gdy to mówimy, statek „Seabed Constructor” płynie do strefy poszukiwań, korzystajšc z przychylnych warunków pogodowych na południowym Oceanie Indyjskim — powiedział na konferencji prasowej.

Poszukiwania zacznš się 17 stycznia — poinformował prezes Ocean Infinity, Oliver Plunkett, który uczestniczył w podpisaniu umowy.

Jego firma otrzyma 20 mln dolarów, jeœli znajdzie samolot w strefie 5 tys. km2, 30 mln dolarów jeœli w strefie 10 tys. km2 i 50 mln dolarów za stref 25 tys. km2. Poza niš otrzyma 70 mln dolarów — powiedział minister Liow. Priorytetem jest zlokalizowanie wraku albo rejestratorów lotu i rozmów w kokpicie (czarnych skrzynek) oraz przedstawienie w cišgu 90 dni wiarygodnych dowodów na ich położenie — stwierdził Liow i dodał: — Nie mogš robić tego bez końca, trałować przez kolejne 6 miesięcy czy przez rok.

Statek Ocean Infinity ma na pokładzie 8 autonomicznych batyskafów, które przeszukujš dno sprzętem skanujšcym, a uzyskane informacje przesyłajš do póŸniejszych analiz. Załoga liczy 65 osób, w tym 2 przedstawicieli władz malezyjskich wybranych z marynarki wojennej tego kraju.

Statek powinien zakończyć poszukiwania w cišgu 3-4 tygodni i objšć strefę 60 tys. km2 w cišgu 90 dni, czterokrotnie szybciej od poprzednich misji — powiedział Plunktett. — T był wyjštkowy problem wymagajšcy wyjštkowego rozwišzania. Przyjrzeliœmy się mu i stwierdziliœmy: +Zróbmy to inaczej od tego jak inni zrobiliby+ i to jest istota naszego biznesu.

Zasadniczym sektorem działalnoœci Ocean Infinity jest sektor ropy i gazu, także usługi badania dna przed położeniem kabli podwodnych i sporzšdzanie map dna. Udziałowcy firmy poniosš poczštkowe koszty poszukiwań — powiedział.

Szczštki samolotu NH370 mogš dostarczyć istotnych informacji o wydarzeniach na pokładzie przed katastrofš. Istniały konkurencyjne teorie, że w samolocie doszło do awarii technicznej albo, że celowo sprowadzono go z planowego kursu. Prowadzšcy postępowanie wyjaœniajšce uważajš, że ktoœ celowo wyłšczył transponder samolotu przed skierowanie go na tysišce mil nad oceanem. Trzy elementy wyłowione na wyspach Oceanu Indyjskiego i u wschodniego wybrzeża Afryki okazały się pochodzić z zaginionego samolotu.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL