Airbus podsumował 2017 rok

Dział lotniczy Airbusa (ACA) osiągnął w 2017 kolejny rekord dostaw: 85 klientom przekazał 718 samolotów, o 4 proc. więcej niż w 2016 r (688). Był to 15. kolejny rok wzrostu.

Aktualizacja: 15.01.2018 10:03 Publikacja: 15.01.2018 09:31

Airbus podsumował 2017 rok

Foto: Wikimedia

Na tę liczbę złożyło się 558 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320, w tym 181 A320neo, o 166 proc. więcej niż rok wcześniej, 67 szerokokadłubowych A330, 78 A350 (+60 proc.) i 15 superjumbo A380.

Grupa z Tuluzy zanotowała zamówienia netto od 44 klientów na 1109 samolotów. W komunikacie nie podała jednak podziału na poszczególne typy, aby ukryć fakt ciągłego braku zainteresowania największymi A380, nie zamówiono żadnego od 2015 r. W końcu 2017 r. łączny portfel zamówień dotyczył 7265 maszyn o wartości 1,059 bln dolarów w cenach katalogowych.

Roczny bilans wypadł znacznie lepiej dzięki sprintowi w grudniu, w którym producent wydał 127 samolotów i zaksięgował zamówienia na 841 samolotów — 828 z rodziny A320ceo i neo, 13 A330 i 5 A330-200 w wersji samolotów cystern i transportu osób MRTT.

To największa miesięczna liczba w historii Airbusa. Część tych samolotów zamawiano wstępnie wcześniej, np. na salonie lotniczym w Dubaju, w grudniu doszło do zawierania potwierdzonych umów, związanych z wpłatą zadatku.

W ubiegłym roku Airbus mógł chwalić się następującymi osiągnięciami: dostawą setnego A350 i setnego superjumbo (linii Emirates), pięćdziesiątego z rodziny A320 z montowni w Mobile w Alabamie, pierwszym lotem A330neo, zaświadczeniem żeglowności dla A350-1000, pierwszymi A321neo z silnikami CFM i P&W, uruchomieniem w Tiencinie w Chinach ośrodka prac wykończeniowych i wydawania samolotów, budową kadłuba nowego samolotu do transportu elementów Beluga XL.

Prezes ACA, Fabrice Brégier oświadczył: — nowy rekord dostaw Airbusa wraz z piątym najlepszym wynikiem dotyczącym zamówień kończy nasz niezwykły rok. To wybitne osiągnięcie świadczy o oddaniu naszych wszystkich ekip, a firmę czyni sprawniejszą, silniejszą i gotową na nowe możliwości.

Boeing dostarczył w 2017 r. 763 samoloty i otrzymał zamówienia netto na 912 o wartości 134,8 mld dolarów.

W oddzielnym komunikacie Airbus poinformował o podwyższeniu z dniem 1 stycznia cen katalogowych swych samolotów średnio o 2 proc. Robi to co roku. Wiceprezes ds. sprzedaży John Leahy oświadczył, że „nowe ceny odzwierciedlają stale inwestycje dokonywane przez Airbusa we wszystkie programy, których celem jest maksymalizacja wartości aparatów i zadowolenia klientów dzięki połączeniu osiągów, rentowności operacyjnej i komfortu pasażerów”.

Na tę liczbę złożyło się 558 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320, w tym 181 A320neo, o 166 proc. więcej niż rok wcześniej, 67 szerokokadłubowych A330, 78 A350 (+60 proc.) i 15 superjumbo A380.

Grupa z Tuluzy zanotowała zamówienia netto od 44 klientów na 1109 samolotów. W komunikacie nie podała jednak podziału na poszczególne typy, aby ukryć fakt ciągłego braku zainteresowania największymi A380, nie zamówiono żadnego od 2015 r. W końcu 2017 r. łączny portfel zamówień dotyczył 7265 maszyn o wartości 1,059 bln dolarów w cenach katalogowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi