Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Lufthansa ustępuje w sprawie Air Berlina

Bloomberg
Lufthansa zaproponowała ustępstwa, aby rozproszyć obawy Unii Europejskiej sprawie kupna znacznej częœci aktywów Air Berlina — podała Komisja Europejska.

Po ogłoszeniu w sierpniu przez Air Berlin upadłoœci Lufthansa zaproponowała odkupienie należšcej do bankruta za 210 mln euro austriackiej linii lotniczej Niki, firmy cargo LG Walter, 81 ze 140 samolotów wšskokadłubowych i jej slotów (okienek czasowych startów i lšdowań), aby zasilić własnš taniš linię Eurowings. Brytyjska easyJet przejmie częœć działalnoœci Air Berlina na lotnisku Tegel.

Propozycja Lufthansy wywołała krytykę konkurencyjnych linii i organizacji konsumenckich, które obawiały się, że krajowy przewoŸnik zyska dominujšcš pozycję w przewozach krajowych i w Austrii.

Komisja Europejska nie ujawniła szczegółów propozycji Lufthansy, ale wczeœniej ustaliła, że działania Lufthansy, Niki i LGW nakładajš się na ponad 100 trasach, co oznacza, że œrodki zaradcze muszš być duże. Osoba zwišzana ze sprawš ujawniła, że Lufthansa chce odstšpić sloty Niki i LGW należšce do Air Berlin. Według agencji DPA, Lufthansa byłaby gotowa odstšpić czeœć swych slotów na dużych niemieckich lotniskach.

Jeœli pion konkurencji z Brukseli zacznie dogłębnie badać tę transakcję, to wydanie zgody może przecišgnšć się dobrze na 2018 r. i wszystko może zostać odwołane, bo Lufthansa twierdziła, że w swych planowaniu finansowym zakładała wydanie pieniędzy na Air Berlin do końca bieżšcego roku.

To z kolei wywołuje pytanie, kiedy i jak rzšd niemiecki otrzyma zwrot 150 mln euro, które pożyczył Air Berlin, gdy linia ogłosiła utratę płynnoœci i groziło je natychmiastowe uziemienie samolotów. — Oczywiœcie nadal oczekujemy spłacenia tej pożyczki — stwierdził rzecznik resortu gospodarki.

Nie jest również jasne, czy rzšd Austrii bezdnie gotowy udzielić linii Niki kredytu pomostowego w razie potrzeby po wyborach parlamentarnych w paŸdzierniku, które spowodujš zmianę rzšdu. Szef rady pracowniczej w Niki, Stefan Tankovits przyznał w rozgłoœni Ö1, że trudno powiedzieć, czy rzšdowa oferta udzielenia tego kredytu jest nadal aktualna.

Resort spraw europejskich i międzynarodowych oraz infrastruktury stwierdziły, że najważniejsze jest zachowanie miejsc pracy, ale obaj ministrowie z przegranej partii socjaldemokratycznej majš ograniczony wpływ na przyszłe decyzje. Resort finansów kontrolowany przez konserwatystów i Partia Wolnoœci, która wejdzie do rzšdu z konserwatystami nie wypowiedziały się dotšd.

Niki Lauda, założyciel linii Niki i linia Condor Thomasa Cooka oferowały ok. 100 mln euro za 17 samolotów tej linii. IAG też interesowała się liniš Niki, ale teraz T. Cook i IAG odmówiły powiedzenia, czy nadal je to interesuje.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL