Lufthansa ustępuje w sprawie Air Berlina

Lufthansa zaproponowała ustępstwa, aby rozproszyć obawy Unii Europejskiej sprawie kupna znacznej części aktywów Air Berlina — podała Komisja Europejska.

Aktualizacja: 02.12.2017 12:41 Publikacja: 02.12.2017 12:39

Lufthansa ustępuje w sprawie Air Berlina

Foto: Bloomberg

Po ogłoszeniu w sierpniu przez Air Berlin upadłości Lufthansa zaproponowała odkupienie należącej do bankruta za 210 mln euro austriackiej linii lotniczej Niki, firmy cargo LG Walter, 81 ze 140 samolotów wąskokadłubowych i jej slotów (okienek czasowych startów i lądowań), aby zasilić własną tanią linię Eurowings. Brytyjska easyJet przejmie część działalności Air Berlina na lotnisku Tegel.

Propozycja Lufthansy wywołała krytykę konkurencyjnych linii i organizacji konsumenckich, które obawiały się, że krajowy przewoźnik zyska dominującą pozycję w przewozach krajowych i w Austrii.

Komisja Europejska nie ujawniła szczegółów propozycji Lufthansy, ale wcześniej ustaliła, że działania Lufthansy, Niki i LGW nakładają się na ponad 100 trasach, co oznacza, że środki zaradcze muszą być duże. Osoba związana ze sprawą ujawniła, że Lufthansa chce odstąpić sloty Niki i LGW należące do Air Berlin. Według agencji DPA, Lufthansa byłaby gotowa odstąpić cześć swych slotów na dużych niemieckich lotniskach.

Jeśli pion konkurencji z Brukseli zacznie dogłębnie badać tę transakcję, to wydanie zgody może przeciągnąć się dobrze na 2018 r. i wszystko może zostać odwołane, bo Lufthansa twierdziła, że w swych planowaniu finansowym zakładała wydanie pieniędzy na Air Berlin do końca bieżącego roku.

To z kolei wywołuje pytanie, kiedy i jak rząd niemiecki otrzyma zwrot 150 mln euro, które pożyczył Air Berlin, gdy linia ogłosiła utratę płynności i groziło je natychmiastowe uziemienie samolotów. — Oczywiście nadal oczekujemy spłacenia tej pożyczki — stwierdził rzecznik resortu gospodarki.

Nie jest również jasne, czy rząd Austrii bezdnie gotowy udzielić linii Niki kredytu pomostowego w razie potrzeby po wyborach parlamentarnych w październiku, które spowodują zmianę rządu. Szef rady pracowniczej w Niki, Stefan Tankovits przyznał w rozgłośni Ö1, że trudno powiedzieć, czy rządowa oferta udzielenia tego kredytu jest nadal aktualna.

Resort spraw europejskich i międzynarodowych oraz infrastruktury stwierdziły, że najważniejsze jest zachowanie miejsc pracy, ale obaj ministrowie z przegranej partii socjaldemokratycznej mają ograniczony wpływ na przyszłe decyzje. Resort finansów kontrolowany przez konserwatystów i Partia Wolności, która wejdzie do rządu z konserwatystami nie wypowiedziały się dotąd.

Niki Lauda, założyciel linii Niki i linia Condor Thomasa Cooka oferowały ok. 100 mln euro za 17 samolotów tej linii. IAG też interesowała się linią Niki, ale teraz T. Cook i IAG odmówiły powiedzenia, czy nadal je to interesuje.

Po ogłoszeniu w sierpniu przez Air Berlin upadłości Lufthansa zaproponowała odkupienie należącej do bankruta za 210 mln euro austriackiej linii lotniczej Niki, firmy cargo LG Walter, 81 ze 140 samolotów wąskokadłubowych i jej slotów (okienek czasowych startów i lądowań), aby zasilić własną tanią linię Eurowings. Brytyjska easyJet przejmie część działalności Air Berlina na lotnisku Tegel.

Propozycja Lufthansy wywołała krytykę konkurencyjnych linii i organizacji konsumenckich, które obawiały się, że krajowy przewoźnik zyska dominującą pozycję w przewozach krajowych i w Austrii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi