Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Pierwszy samolot Boeing 737 MAX 8 w barwach LOT-u już w Warszawie

Boeing 737 MAX 8
Bloomberg
Pierwszy z szeœciu zamówionych przez LOT boeingów 737 MAX 8 wylšdował w sobotę na warszawskim Lotnisku Chopina. To najnowoczeœniejszy samolot wšskokadłubowy œwiata. LOT będzie nim obsługiwał połšczenia krótkiego i œredniego zasięgu.

Maszyna przyleciała do Warszawy prosto z fabryki Boeinga w Renton niedaleko Seattle w Stanach Zjednoczonych. Po drodze lšdowała na Islandii, w Keflaviku. W Warszawie była po godzinie 14.

Nowy samolot od przyszłego tygodnia ma latać na trasie Warszawa - Londyn.

Jak zapewnia producent, MAX jest znacznie cichszy, wydajniejszy i mniej szkodzšcy œrodowisku, niż jakikolwiek inny samolot tej klasy. Nowy typ wingletów (zakończenia skrzydeł) i silniki najnowszej generacji pozwalajš zużywać mniej o 15 procent paliwa w stosunku do modelu B737 NG, a hałas zredukować nawet o 40 procent w porównaniu z innymi maszynami tej klasy.

Boeingi 737 MAX 8 w barwach LOT-u będš wyposażone w 186 foteli w trzech klasach: biznes, ekonomicznej premium i ekonomicznej. Wszystkie fotele sš wyposażone w gniazdka elektryczne. W kabinie znajdš się nowe, ergonomiczne schowki i oœwietlenie typu LED. W kuchni znajdš się m.in. piekarniki konwekcyjne, lodówki i ekspres do kawy.

Zgodnie z planem, LOT drugi egzemplarz B737 MAX 8 ma odebrać przed końcem tego roku. Od 1 stycznia będzie on wykonywał wieczorne rejsy z Warszawy do Londynu i loty z Warszawy do Madrytu. Od tego momentu MAX-y przejmš wszystkie połšczenia LOT-u do tych miast.

Kolejne trzy MAX-y majš zostać dostarczone spółce przez Boeinga w 2018 r., a ostatni w maju 2019 r.

LOT planuje, że trzeci MAX będzie woził pasażerów do Tel Awiwu z Warszawy i lotnisk regionalnych, czyli z Wrocławia, Poznania, Gdańska i Lublina.

Czwarty, pišty i szósty B737 MAX 8 majš latać z Warszawy m.in. do Astany, Wiednia, Amsterdamu, Paryża, Frankfurtu, Barcelony, Moskwy, Tbilisi i Kijowa.

Spółka podkreœla, że tych szeœć nowoczesnych samolotów uzupełni jej flotę boeingów, w której sš cztery modele 737-800 NG i trzy B737-400 Classic.

W 2012 r. LOT, jako pierwsza linia lotnicza w Europie, wprowadził do eksploatacji najnowoczeœniejsze samoloty szerokokadłubowe - Boeing 787 Dreamliner, które dziœ stanowiš podstawę floty i sš motorem rozwoju kolejnych połšczeń dalekiego zasięgu. Teraz jako pierwszy przewoŸnik tradycyjny w regionie wykorzysta do obsługi popularnych tras krótkiego i œredniego zasięgu Boeingi 737 MAX 8.

Ujednolicona flota samolotów pochodzšcych od jednego producenta pozwoli na zmniejszyć też koszty obsługi technicznej i pozyskiwania załóg. Szkolenie pilotów, żeby mogli pilotować inny typ B737 trwa zaledwie kilka dni, dzięki czemu nowa maszyna może prawie od razu po dostawie wchodzić na regularne trasy.

Zamówienie nowych samolotów wšskokadłubowych jest jednym z elementów strategii wzrostu LOT-u. Od poczštku tego roku LOT ogłosił uruchomienie 19 tras, m.in. z Warszawy do Los Angeles, Newark i Astany oraz z Krakowa do Chicago. W ubiegłym roku zaczšł latać na 23 trasach, m.in. do Tokio i Seulu

Do 2020 r. LOT planuje przewóz ponad 10 mln pasażerów rocznie, co będzie oznaczało podwojenie liczby podróżnych wobec roku 2016. Do połowy 2019 r. LOT ma mieć 75 samolotów. To obecnie używane maszyny od Boeinga, Embraera i Bombardiera; samoloty, które firma ma otrzymać do połowy 2019 r. (Boeingi: 787-9 i 737 MAX 8 oraz Embraery 195), a także maszyny estońskiego przewoŸnika Nordica (głównie Bombardier CRJ), z których częœć wykonuje połšczenia w ramach siatki LOT-u.

ródło:

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL