Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Lotnictwo

Pierwszy samolot Boeing 737 MAX 8 w barwach LOT-u już w Warszawie

Boeing 737 MAX 8
Bloomberg
Pierwszy z sześciu zamówionych przez LOT boeingów 737 MAX 8 wylądował w sobotę na warszawskim Lotnisku Chopina. To najnowocześniejszy samolot wąskokadłubowy świata. LOT będzie nim obsługiwał połączenia krótkiego i średniego zasięgu.

Maszyna przyleciała do Warszawy prosto z fabryki Boeinga w Renton niedaleko Seattle w Stanach Zjednoczonych. Po drodze lądowała na Islandii, w Keflaviku. W Warszawie była po godzinie 14.

Nowy samolot od przyszłego tygodnia ma latać na trasie Warszawa - Londyn.

Jak zapewnia producent, MAX jest znacznie cichszy, wydajniejszy i mniej szkodzący środowisku, niż jakikolwiek inny samolot tej klasy. Nowy typ wingletów (zakończenia skrzydeł) i silniki najnowszej generacji pozwalają zużywać mniej o 15 procent paliwa w stosunku do modelu B737 NG, a hałas zredukować nawet o 40 procent w porównaniu z innymi maszynami tej klasy.

Boeingi 737 MAX 8 w barwach LOT-u będą wyposażone w 186 foteli w trzech klasach: biznes, ekonomicznej premium i ekonomicznej. Wszystkie fotele są wyposażone w gniazdka elektryczne. W kabinie znajdą się nowe, ergonomiczne schowki i oświetlenie typu LED. W kuchni znajdą się m.in. piekarniki konwekcyjne, lodówki i ekspres do kawy.

Zgodnie z planem, LOT drugi egzemplarz B737 MAX 8 ma odebrać przed końcem tego roku. Od 1 stycznia będzie on wykonywał wieczorne rejsy z Warszawy do Londynu i loty z Warszawy do Madrytu. Od tego momentu MAX-y przejmą wszystkie połączenia LOT-u do tych miast.

Kolejne trzy MAX-y mają zostać dostarczone spółce przez Boeinga w 2018 r., a ostatni w maju 2019 r.

LOT planuje, że trzeci MAX będzie woził pasażerów do Tel Awiwu z Warszawy i lotnisk regionalnych, czyli z Wrocławia, Poznania, Gdańska i Lublina.

Czwarty, piąty i szósty B737 MAX 8 mają latać z Warszawy m.in. do Astany, Wiednia, Amsterdamu, Paryża, Frankfurtu, Barcelony, Moskwy, Tbilisi i Kijowa.

Spółka podkreśla, że tych sześć nowoczesnych samolotów uzupełni jej flotę boeingów, w której są cztery modele 737-800 NG i trzy B737-400 Classic.

W 2012 r. LOT, jako pierwsza linia lotnicza w Europie, wprowadził do eksploatacji najnowocześniejsze samoloty szerokokadłubowe - Boeing 787 Dreamliner, które dziś stanowią podstawę floty i są motorem rozwoju kolejnych połączeń dalekiego zasięgu. Teraz jako pierwszy przewoźnik tradycyjny w regionie wykorzysta do obsługi popularnych tras krótkiego i średniego zasięgu Boeingi 737 MAX 8.

Ujednolicona flota samolotów pochodzących od jednego producenta pozwoli na zmniejszyć też koszty obsługi technicznej i pozyskiwania załóg. Szkolenie pilotów, żeby mogli pilotować inny typ B737 trwa zaledwie kilka dni, dzięki czemu nowa maszyna może prawie od razu po dostawie wchodzić na regularne trasy.

Zamówienie nowych samolotów wąskokadłubowych jest jednym z elementów strategii wzrostu LOT-u. Od początku tego roku LOT ogłosił uruchomienie 19 tras, m.in. z Warszawy do Los Angeles, Newark i Astany oraz z Krakowa do Chicago. W ubiegłym roku zaczął latać na 23 trasach, m.in. do Tokio i Seulu

Do 2020 r. LOT planuje przewóz ponad 10 mln pasażerów rocznie, co będzie oznaczało podwojenie liczby podróżnych wobec roku 2016. Do połowy 2019 r. LOT ma mieć 75 samolotów. To obecnie używane maszyny od Boeinga, Embraera i Bombardiera; samoloty, które firma ma otrzymać do połowy 2019 r. (Boeingi: 787-9 i 737 MAX 8 oraz Embraery 195), a także maszyny estońskiego przewoźnika Nordica (głównie Bombardier CRJ), z których część wykonuje połączenia w ramach siatki LOT-u.

Źródło:

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL