LOT-em z Budapesztu za Atlantyk

LOT ogłosił nowe połączenia dalekiego zasięgu – z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Oba ruszą w maju 2018 roku.

Publikacja: 07.07.2017 10:31

LOT-em z Budapesztu za Atlantyk

Foto: Bloomberg

Rejsy do Nowego Jorku będą wykonywane 4 razy w tygodniu (w poniedziałki, czwartki, piątki i niedziele). Do Chicago polski przewoźnik poleci z Budapesztu 2 razy w tygodniu (we wtorki i soboty). Oba połączenia są całoroczne, a bilety są już w systemach sprzedaży. Uruchomienie bezpośrednich rejsów między Budapesztem a Nowym Jorkiem i Chicago oznacza, że na lotnisku w Budapeszcie na stałe zostanie zbazowany jeden z Dreamlinerów LOT-u.

Ostatni raz Węgry miały bezpośrednie połączenie z USA w 2011 roku. Od tego czasu, mimo braku bezpośrednich rejsów, liczba pasażerów podróżujących z Budapesztu do USA rosła.

- Między Budapesztem a Nowym Jorkiem i Chicago podróżuje rocznie ponad 165 tysięcy osób. Dziś przesiadają się głównie we Frankfurcie, Paryżu, Amsterdamie czy Londynie, co znacznie wydłuża ich podróż. Dlatego zdecydowaliśmy o uruchomieniu bezpośrednich połączeń między Węgrami a USA. Nasza strategia zakłada wykorzystanie każdej okazji biznesowej – powiedział Rafał Milczarski, prezes LOT-u podczas piątkowej konferencji w Budapeszcie.

Jak wykazują analizy przeprowadzone przez LOT, z bezpośrednich połączeń z Budapesztu będą korzystać nie tylko mieszkańcy węgierskiej stolicy, ale również innych węgierskich miast, wschodniej Austrii, Słowacji, zachodniej Rumunii czy krajów bałkańskich.

—Zarówno w Nowym Jorku jak i Chicago mieszka wiele osób pochodzących z tej części Europy. Rozwijają się też relacje gospodarcze. Bezpośrednie połączenia będą stanowić impuls dla wzrostu zarówno liczby pasażerów jak i przewozów cargo — uważa Rafał Milczarski. – Oferta połączeń atlantyckich z Budapesztu będzie uzupełnieniem oferty rejsów z Warszawy, ale nie będzie z nią bezpośrednio konkurować – dodał.

 Węgrzy o bezpośrednie połączenie z USA zabiegali od 5 lat, od upadku narodowego przewoźnika Maleva. —Zostaliśmy pierwszą bazą LOT poza granicami Polski, z której uruchomione zostaną kluczowe atlantyckie połączenia z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. To wspaniała wiadomość dla pasażerów z Węgier, jak i ze Stanów Zjednoczonych – cieszył się w piątek Jost Lammers, prezes Budapest Airport. — Nasze analizy rynkowe pokazały, że bezpośrednie połączenie pomiędzy najważniejszymi miastami położonymi na Wschodnim Wybrzeżu, w środkowo-zachodniej części USA a Budapesztem mają ogromny potencjał i będą cieszyły się popularnością pośród wszystkich pasażerów —dodał.

W konferencji prasowej ogłaszającej nowe połączenia wzięli udział przedstawiciele polskiego i węgierskiego rządu, w tym Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister finansów i rozwoju oraz minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Péter Szijjártó.

 Połączenie z Budapesztu do USA to drugi, po inwestycji w estońską linię Nordica, krok w konsolidacji rynku lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej przez LOT.

 Po uruchomieniu połączeń między Węgrami a USA, LOT będzie obsługiwał w sumie 8 kierunków do Ameryki Północnej, w tym 7 do USA (JFK, Newark, Los Angeles i Chicago z Warszawy i Chicago oraz JFK z Budapesztu).

 —Lot wpisał się idealnie w nasze potrzeby — powiedział „Rzeczpospolitej” Kim Jandu, wiceszef budapeszteńskiego portu im. Franciszka Liszta.

Węgrzy już latali bezpośrednio za Atlantyk. Ale w 2011 roku swoje rejsy skasowały American Airlines i Delta. Sezonowo lata tam z Toronto, tak samo jak do Warszawy, Air Canada Rouge.

 Szefowie budapeszteńskiego portu nie ukrywają, że od dłuższego czasu zabiegali. najbardziej zaawansowane były rozmowy z dubajskii iniami Emirates, które już mają rejsy z Mediolanu do Nowego Jorku. Ale kiedy Amerykanie zaostrzyli przepisy wobec przewoźników z Bliskiego Wschodu, pomysł latania Emirates już nie był taki dobry. Teraz zakaz wnoszenia laptopów w rejsach Dubaj- Stany Zjednoczone został zniesiony.

Szefowie budapeszteńskiego lotniska im Franciszka Liszta nie ukrywają, że walczą o kolejne trasy — do Seulu i do Tokio. Chcieliby, żeby latała do nich z Seulu Asiana. Ale ta linia ma połączenie z Seulu do pobliskiego Wiednia i nie widzi sensu rozbudowy siatki w Europie Środkowej.

W operacyjnym szczycie w 2011 roku na budapeszteńskie lotnisko latało 33 przewoźników oferujących loty w 88 kierunkach. Upadek Malevu drastycznie ograniczył możliwości bezpośrednich lotów, ale szybko doszło do ich reaktywacji. Teraz lata tutaj 43 linii lotniczych wykonujących połączenia do 94 portów.

Kim Jandu, dyrektor handlowy budapeszteńskiego portu nie ukrywa, że dla nowych przewoźników przygotowali pakiet zachęt. Przez pierwszy rok np zwolnieni są oni z opłat lotniskowych. Oczywiście skorzysta z tego LOT. Największym przewoźnikiem w Budapeszcie jest dzisiaj Wizz Air, który ma 29 proc. udział w ruchu, ale już raczej wyczerpał możliwości dalszego zwiększania oferty. Malev w ostatni roku przed bankructwem miał 40 procentowy udział. —Nie była to zdrowa sytuacja- przyznaje Kim Jandu.

Rejsy do Nowego Jorku będą wykonywane 4 razy w tygodniu (w poniedziałki, czwartki, piątki i niedziele). Do Chicago polski przewoźnik poleci z Budapesztu 2 razy w tygodniu (we wtorki i soboty). Oba połączenia są całoroczne, a bilety są już w systemach sprzedaży. Uruchomienie bezpośrednich rejsów między Budapesztem a Nowym Jorkiem i Chicago oznacza, że na lotnisku w Budapeszcie na stałe zostanie zbazowany jeden z Dreamlinerów LOT-u.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie