Le Bourget 2017: doskonałe pierwsze dwa dni

Po dwóch biznesowych dniach 52. salonu lotniczego pod Paryżem zawarto różne umowy na 760 samolotów o wartości 92 mld dolarów w cenach katalogowych.

Aktualizacja: 21.06.2017 14:02 Publikacja: 21.06.2017 13:54

Foto: www.siae.fr

Salon organizowany co dwa lata na Le Bourget, na przemian z Farnborough, zapowiadał się jako skromniejszy od poprzednich, gdy padały rekordy zamówień, tymczasem okazało się, że pierwsze dwa dni poświęcone interesom pokazały, że specjaliści pomylili się w przewidywaniach.

Bilans pierwszego dnia to potwierdzone zamówienia, listy intencyjne, protokoły umów, opcje na ponad 58 mld dolarów. Główna część przypadła na samoloty cywilne, ogłoszono umowy na 403 sztuki o wartości 51 mld dolarów.

Gwiazdą pierwszego dnia był wąskokadłubowy B737 MAX 10. Boeing ogłosił rozpoczęcie produkcji tej największej wersji MAX, na którą uzyskał ponad 240 zamówień. Airbus zawarł kontrakt z firmą leasingową GECAS na 100 samolotów z rodziny A320neo i z ALC na 12 A321neo.

Drugiego dnia doszło 360 dalszych samolotów dając łączną wartość ponad 92 mld dolarów. W dalszym ciągu najwięcej zamówień dotyczyło B737 MAX 10 (United Airlines zamieniła 100 B737 MAX na wersję 10, firmy leasingowe ACG — 20, CALC — 15 plus 35 innych MAX, chińska Okay Airways — 8 plus siedem MAX 8 i pięć MAX 9.

Inne zamówienia u Boeinga dotyczyły 75 sztuk MAX 8 (Avolon), 10 MAX 200 (Ryanair) 10 B737-800 i dwóch cargo B777 (Ethiopian Airlines), czterech Dreamlinerów 787-8 (Azerbaijan Airlines). Wartość zamówień potwierdzonych (zadatkowanych) wyniosła 24,3 mld dolarów.

U Airbusa po 112 samolotach z rodziny A320neo z pierwszego dnia doszło 115 A350-900 zadatkowanych przez Ethiopian, 10 A320ceo od Delta Air Lines. Pojawili się nowi klienci: CDB Aviation Leasing kupiła 45 AS320neo/A321neo, a Viva Air 35 A320neo i 15 A320ceo. Bilans dwóch dni europejskiego producenta to ponad 26,5 mld dolarów, w tym kontraktów zadatkowanych 15,77 mld.

Producenci samolotów regionalnych znacznie ustępowali obu wielkim. Brazylijski Embraer zawarł umowy na ok. 40 samolotów o wartości 2,4 mld dolarów, w tym potwierdzone na 10 E195-E2 z anonimowym klientem, osiem oz Fuji Dream Airlines, po dwa z białoruską Belavia i KLM Cityhopper, na jeden E190 z Japan Airlines.

Kanadyjski Bombardier podpisał list intencyjny ze SpiceJet na 25 turbośmigłowych Q400 z opcją na 25 następnych, sprzedał też osiem Q400 Philippine Airlines. Na razie jego odrzutowce CSeries nie znajdują chętnych, czego zresztą spodziewał się.

Salon organizowany co dwa lata na Le Bourget, na przemian z Farnborough, zapowiadał się jako skromniejszy od poprzednich, gdy padały rekordy zamówień, tymczasem okazało się, że pierwsze dwa dni poświęcone interesom pokazały, że specjaliści pomylili się w przewidywaniach.

Bilans pierwszego dnia to potwierdzone zamówienia, listy intencyjne, protokoły umów, opcje na ponad 58 mld dolarów. Główna część przypadła na samoloty cywilne, ogłoszono umowy na 403 sztuki o wartości 51 mld dolarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie