Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Nowy Antonow lata nad Paryżem

Antonov An-132D
Wikimedia, fot. Oleg Belyakov
W największym salonie lotniczym pod Paryżem Ukraina prezentuje nowy model Antonowa, a Rosja… makiety swoich samolotów.

Dziœ oficjalnie po raz pięćdziesišty drugi startuje największy lotnicza wystawa roku - La Burgette pod Paryżem. Salon potrwa od 19 do 25 czerwca. Organizator - GIFAS (Francuska Asocjacja Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego) nie podaje na razie danych statystycznych tegorocznego show.

W minionym roku wystawę odwiedziło ok. 150 tys. przedstawicieli branży lotniczej i ponad 202 tys zwiedzajšcych a swoje produkty prezentowało 2300 firm. W tym roku pod Paryżem zaprezentuje się 130 samolotów i helikopterów. W programie pokazów uczestniczyć ma 36 rodzajów latajšcych maszyn z siedmiu krajów.

Wœród nich będzie nowy samolot ukraiński - towarowy przewoŸnik œredniego zasięgu koncernu Antonow - An-132D. Pierwszy lot maszyna odbyła w marcu. Partnerem Antonowa w projekcie jest Arabia Saudyjska. Podpisana w grudniu 2016 r umowa przewiduje produkcję samolotów w pustynnym królestwie.

Nowy An-132D może transportować to 9,2 tony towarów, ma długoœć - 24,6 m, wysokoœć - 8,8 m, rozpiętoœć skrzydeł - 29 metrów. Maszyna jest przystosowana do pracy w warunkach goršcego klimatu; może lšdować i startować na prowizorycznych i górskich lšdowiskach.

Po jednym małym samolocie zaprezentujš w powietrzu Japonia i Turcja, a dwa - Niemcy. Brazylijski Embraer zaprezentuje w locie jednš pasażerskš i dwie wojskowe maszyny. Szeœć lotów odbędš samoloty amerykańskie a najwięcej - 23 razy wzbijš się nad salonem samoloty francuskie.

Będš to m.in. œredniodystansowy Airbus nowego pokolenia - A321 Neo oraz najnowszy samolot pasażerski dalekiego zasięgu - A380-1000. Oba nie sš jeszcze dostarczane klientom.

Boeing zaprezentuje w locie swój nowy B737 Max 9. To najszybciej sprzedawana linia amerykańskich maszyn. Na pokazywany model œredniego zasięgu koncern ma już 3700 zamówień od 87 linii lotniczych.

Rosjanie nie przywieŸli pod Paryż ani jednego samolotu. Tym co można zobaczyć na stoisku OAK (Połšczona Korporacja Lotnicza) sš makiety produkowanych obecnie pasażerskich samolotów. Rosja nie ma się tu czym pochwalić. Jedyny w cišgu 25 lat nowy model Super Jet 100 wcišż ma kłopoty ze swojš awaryjnoœciš. Prace nad następcš TU-154 - modelem Irkut MS-21 na razie nie wyszedł poza fazę testowš, choć prace pochłonęły już ponad 3 mld dol.

Do końca 2018 r. trzy pierwsze egzemplarze maszyny dostanie Aerofłot (zamówił ich 50). Samolot, według zapewnień konstruktorów, został stworzony na bazie najnowszych technologii XXI wieku i celuje w najbardziej pojemny rynek - lotów œredniego zasięgu.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL