Japonia: Silniki w dreamlinerach ANA do naprawy

Największy japoński przewoźnik ANA musi wymienić uszkodzone łopatki sprężarki w silnikach Rolls-Royce zamontowanych na samolotach B787 Dreamliner, co zmusi go do anulowania w najbliższych tygodniach pewnych lotów tymi samolotami.

Aktualizacja: 27.08.2016 15:03 Publikacja: 27.08.2016 14:53

Japonia: Silniki w dreamlinerach ANA do naprawy

Foto: Wikipedia

Przewoźnik stwierdził, że w pewnych warunkach lotu na łopatkach sprężarki pojawiła się korozja, więc w piątek odwołał 9 lotów, następne odwołania są możliwe w najbliższych tygodniach. Japończycy wyjaśnili, że wibracje wynikające z tego problemu wystąpiły podczas lotu w lutym z Japonii do Malezji i w marcu z Japonii do Wietnamu. B787 obsługujący krajowe połączenie 20 sierpnia też zgłaszał problem.

ANA jest również największym w Japonii użytkownikiem tych samolotów, ma w swej flocie 49 dreamlinerów, około jednej dziesiątej floty na świecie. Z 445 sztuk używanych obecnie, 168 ma zainstalowane silniki Trent 1000 Rolls-Royce'a.

- Jesteśmy świadomi sytuacji i pracujemy z RR i ANA nad rozwiązaniem wszelkich kwestii mających wpływ na korzystanie z tych samolotów — powiedział rzecznik Boeinga w Tokio. Rolls-Royce Holding podał w komunikacie elektronicznym, że współpracuje z ANA dla zminimalizowania skutków zakłócenia eksploatacji samolotów. Producent nie podał, czy ten sam problem znaleziono w samolotach używanych przez inne linie lotnicze, natomiast rzecznik zapytany o ewentualną konieczność podjęcia dodatkowych działań stwierdził, że problem ogranicza się do malej części floty ANA.

Analitycy z banku Morgan Stanley stwierdzili w nocie, że poprzednia kwestia korozji w przekładni silników Trent 1000 została szybko rozwiązana, a ówczesny prezes producenta stwierdził, że konsekwencje finansowe były do pominięcia.

Linie lotnicze mogą wybierać dla Dreamlinera napęd produkowany przez Brytyjczyków albo silniki GEnx General Electric.

Rolls-Royce podał odrębnie o uzyskaniu od chińskiej Eastern Airlines zamówienia na silniki Trent 700 o wartości 1,5 mld dolarów do 15 samolotów A330. Procent podkreślił, że ok. 70 proc. tych silników wybrano w ostatnich 5 latach do nowych samolotów A330. Sam silnik jest jednak powodem problemów RR, który przewiduje spadek zysku o ponad połowę w tym roku, bo klienci czekają na nowszy i sprawniejszy Trent 7000 przygotowany do A330neo. Starszy tTrent 700 musiał więc stanieć.

Przewoźnik stwierdził, że w pewnych warunkach lotu na łopatkach sprężarki pojawiła się korozja, więc w piątek odwołał 9 lotów, następne odwołania są możliwe w najbliższych tygodniach. Japończycy wyjaśnili, że wibracje wynikające z tego problemu wystąpiły podczas lotu w lutym z Japonii do Malezji i w marcu z Japonii do Wietnamu. B787 obsługujący krajowe połączenie 20 sierpnia też zgłaszał problem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie