Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Linie lotnicze i lotniska

Lotnictwo czeka era konsolidacji

Pixabay
Sytuacja na rynku lotniczym, jaka wytworzyła się po upadku linii Monarch i Air Berlin, może być poczštkiem ery konsolidacji - przewidujš analitycy PwC

Z analizy przygotowanej przez firmę konsultingowš PwC wynika, że europejski rynek lotniczy jest nadal bardzo rozdrobniony. "O ile w Stanach Zjednoczonych proces konsolidacji w segmencie pasażerskiego ruchu lotniczego można uznać za zakończony, o tyle europejski rynek jest cišgle rozdrobniony" – czytamy w materiale PwC. Na Starym Kontynencie łšczny udział w rynku pięciu największych przewoŸników wynosi 44 procent, a w USA - 85 procent (dane na podstawie wskaŸnika ASK, czyli liczby oferowanych pasażerokilometrów).

PwC przypomina, że europejskie linie lotnicze działajš w bardzo konkurencyjnym œrodowisku i osišgajš niewielkie marże. Sytuacja po upadku Monarch Airlines i Air Berlina, może być więc poczštkiem konsolidacji. Zdaniem analityków przedłużajšce się negocjacje odnoœnie Nikiego (obecnie wiadomo już, że linia trafi do ršk jej założyciela Nikiego Laudy) pokazujš, że urzędy antymonopolowe mocno przyglšdajš się tej branży. To, że konkurencja nadal będzie duża, potwierdzajš też decyzje biznesowe tanich przewoŸników lotniczych – Wizz Aira i easyJeta. Ten pierwszy umacnia swojš pozycję w Austrii, drugi - w Niemczech (easyJet przejšł od Air Berlina 25 samolotów łšcznie z ich slotami).

PwC podkreœla, że obecnie zanika granica między tradycyjnymi, tanimi i ultratanimi liniami lotniczymi. Ci przedostatni coraz częœciej wchodzš bowiem na rynek podróży do dalekich krajów, który tradycyjnie obsługiwany był przez droższych przewoŸników.

PwC przypomina też, że w ostatnich trzech latach sektor lotniczy powiększył się o 15 kolejnych graczy. IAG, firma, do której należy między innymi British Airways, stworzyła taniš linię Level, a Norwegian przejšł firmę Scoot.

Z danych PwC wynika, że w 2017 roku doszło do 40 dużych transakcji na rynku lotniczym. Ich łšczna wartoœć sięgnęła 21 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 50 procent rok do roku. Największa fuzja objęła duńskie lotniska w Kopenhadze i Kastrup.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL