Urodził się się w 1984 roku w Warszawie, ale studiował w Holandii, a dziś należy do najważniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Dwa lata temu na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów jego utwór „Canzon de’baci” otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii twórców do 30. roku życia, a także nagrody specjalne UNESCO oraz Radia France.
Teraz dla Chóru Polskiego Radia Andrzej Kwieciński napisał „Personaggi: Euridice”. Światowa premiera tego utworu odbędzie się w sobotni wieczór, 10 grudnia, w Nowym Teatrze w Warszawie.
Andrzej Kwieciński podkreśla, że jego muzyczna opowieść o Eurydyce jest rodzajem gry z barokową operą. Historia tej dziedziny sztuki rozpoczęła się bowiem od dzieł, którym bohaterem był Orfeusz. – Kompozytorzy dla Eurydyki byli jednak okrutni – mówi Kwieciński. – Orfeusz to bohater silny, potrafiący zmienić prawa natury, ona zaś była traktowana przedmiotowo.
O napisanie libretta poprosił francuską pisarkę i reżyserkę Nathalie Gendrot, która zaproponowała monolog Eurydyki po włosku, bo to język opery, a składający się z 24 części i wypowiadany przez 24 osoby. Ten pomysł ma oddawać złożoność postaci. Eurydyka znajduje się w piekle, chciałaby wrócić na ziemię, ale część niej dobrze czuje się w zaświatach. Kocha Orfeusza, ale go zarazem go przeklina. A przede wszystkim zdobywa świadomość swego istnienia.
Monolog Eurydyki rozpisany został na chór. Szymon Wyrzykowski, szef 24-osobowego Chóru Polskiego Radia podkreśla, że jego zespół otrzymał bardzo skomplikowane zadanie nie tylko muzycznie, ale i aktorskie, czy raczej taneczne. Choreografię do premiery opowieści o Eurydyce opracował Robert Wasiewicz, a ponieważ tradycyjne nuty przeszkadzałyby chórzystom w scenicznym ruchu, zostali wyposażeni w tablety.