Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Kraj

Jachty płynš ze Szczecina

Na przełom lipca i sierpnia szykowana jest premiera nowej jednostki Wave Catamarans
materiały prasowe
Luksusowe katamarany dla zagranicznych klientów, czy wielka, 70-metrowa łódŸ motorowa, to tylko niektóre jachty powstajšce w Szczecinie.

W odróżnieniu od klasycznych stoczni budujšcych statki przemysł jachtowy doskonale radzi sobie na komercyjnym rynku.

Największym jachtem, jaki obecnie powstaje w Szczecinie, a zapewne i w Polsce, jest łódŸ motorowa o długoœci 74,5 m, szerokoœci 12,8 m i wadze 520 ton. Ten wielki kadłub na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego buduje œwinoujska firma G+K SteelCon. Jacht powstaje na zamówienie zagranicznego armatora, a wykończeniem zajmie się niemiecka stocznia. Mniejszš, ale za to kompletnš, jednostkę buduje Wave Catamarans. To spółka, która produkuje luksusowe katamarany na terenie dawnej stoczni jachtowej im. Leonida Teligi w Szczecinie. Na przełomie lipca i sierpnia ma być gotowy nowy model Wave 58 Breeze.

– To wersja przeznaczona na rynek amerykański i niesie ze sobš szereg zmian majšcych zapewnić użytkownikom jak najbardziej komfortowy wypoczynek na akwenie Morza Karaibskiego – mówi Szymon Łodyga, kierownik marketingu Wave Catamarans.

Wygoda i nowoczesnoœć

Katamaran ma mieć długoœć 17,6 m i szerokoœć 9,20. Pod pokładem znajdš się cztery dwuosobowe kabiny – każda z łazienkš oraz osobna kabina dla załogi. Jednostka – oprócz najnowoczeœniejszych technologii – wyposażona będzie w szereg wygód, włšcznie z dobrym nagłoœnieniem. Podobny katamaran – „Sta Maria", również 58-stopowy, zwodowany został w 2011 roku i od razu zdobył tytuł najpiękniejszego jachtu podczas Gdynia Yacht Design. Latem, od czterech sezonów, można podziwiać go w marinie na sopockim molu, gdzie pełni rolę tzw. VIP boat dla wielu imprez.

Luksusowe katamarany powstajš też w stoczni Andrzeja Armińskiego.

– Wszystkie katamarany sprzedajemy pod brytyjskš markš Broadblue Catamarans. Można je spotkać w Wielkiej Brytanii i na Morzu Œródziemnym, a nawet w tak odległych miejscach, jak USA, Dubaj, Hongkong czy Australia – wyjaœnia Andrzej Armiński. – Rapier 400 wyróżnia się dużš szybkoœciš wœród jednostek porównywalnej wielkoœci, a Voyager 345 jest niewielkim, ale za to bardzo wygodnym katamaranem turystycznym.

Od 2002 roku, kiedy Armiński rozpoczšł budowę katamaranów, powstało ich już 100. W tym roku ma ich powstać 12. Stocznia powstała w 1998 roku, kiedy kapitan Andrzej Armiński zakończył rejs dookoła œwiata na jachcie Mantra 3. Swojš produkcję rozpoczšł od projektowania i uruchomienia seryjnej produkcji jachtów regatowych typu Mantra 7000 i Mantra 31. Potem doszła turystyczna Mantra 28. Do dzisiaj powstało 40 mantr, a do sprzedaży sš gotowe dwie kolejne.

600 jednostek

Liderem produkcji jest podszczecińska firma Technologia Tworzyw Sztucznych, jeden z największych dzisiaj producentów jachtów w Europie. Tegoroczny plan przewiduje budowę aż 600 jednostek. – W tym roku planujemy wzrost sprzedaży o 10 proc., podobnego wzrostu oczekujemy w 2017 – zapowiada Michał Pokorski, prezes zarzšdu Technologii Tworzyw Sztucznych.

Spółka działa na terenie Goleniowskiego Parku Przemysłowego. To kompleks położony tuż przy drodze S3, w odległoœci około 30 kilometrów od Szczecina i granicy z Niemcami. Jest częœciš grupy HanseYachts z Greifswaldu. Zajmuje powierzchnię 9 tys. mkw. i zatrudnia 600 osób.

– Jesteœmy osobnš jednostkš prawnš połšczonš tylko kapitałowo ze stronš niemieckš – mówi Michał Pokorski. – Mamy szerokš kadrę zarzšdzajšcš produkcjš, logistykš, kontrolš jakoœci i pełnš administrację. Niemniej jednak większoœć naszych pracowników to pracownicy produkcyjni.

Na specjalne zamówienie

Flagowym produktem jest marka Hanse. To jachty rodzinne, o długoœci od 9 m aż do 20-metrowych. Każdy jacht robiony jest pod zamówienie klienta. Liczba opcji wyposażenia jest bardzo duża. Inne marki grupy to: Dehler, Moody, Varianta, Fjord i Sealine. Podszczecińska fabryka œciœle współpracuje ze swojš siostrzanš stoczniš w Greisfwaldzie. W Polsce budowane sš kadłuby wraz z częœciš wyposażenia, a następnie w Niemczech montowane sš w nich meble, kil, silnik i ster. W ubiegłym roku wyprodukowano 530 jachtów, ten rok ma zakończyć się liczbš 600. Rocznie produkcja ma rosnšć o 10 proc. W cišgu najbliższych 18 miesięcy HanseYachts planuje wypuszczenie na rynek aż szeœciu nowych konstrukcji.

– Niestety tutaj dużo więcej powiedzieć nie mogę, ponieważ żadna z tych konstrukcji nie jest jeszcze oficjalna – zastrzega prezes Pokorski.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL