Europa zmierza w stronę Ameryki

Euroliga na wzór NBA i Liga Mistrzów z zespołami drugiej kategorii – tak może wyglądać w przyszłym sezonie rywalizacja klubowa w Europie.

Aktualizacja: 13.03.2016 20:53 Publikacja: 13.03.2016 18:52

Europa zmierza w stronę Ameryki

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Mystkowski

Więcej niż prawdopodobny koszykarski dualizm jest efektem podpisania w listopadzie przez Euroligę kontraktu z największą agencją marketingu sportowego IMG.

Tą samą, z którą niedawno związali się Agnieszka Radwańska i Jerzy Janowicz, a jej klientami są też Novak Djoković czy (jeszcze) Maria Szarapowa oraz wiele innych gwiazd sportu. Agencja słynie też z organizacji Miss Universe i wielkich turniejów golfowych, tenisowych czy motocyklowych.

Dziesięcioletnia letnia umowa gwarantuje organizatorom koszykarskich rozgrywek 630 milionów euro, 400 milionów z tej kwoty otrzymają kluby.

– Nasz biznes funkcjonuje dobrze, więc ta suma może być zwiększona – powiedział francuskiemu dziennikowi „L'Equipe" Ioris Francini z IMG. Agencja zamierza zarobić na sprzedaży praw telewizyjnych. W związku z tym dąży do uatrakcyjnienia Euroligi. Za wzór będą jej służyć rozgrywki NBA.

– Wszystko zostało przez nas obliczone i jesteśmy optymistami – twierdzi Francini.

Najważniejsze podobieństwo z rozgrywkami z Ameryki Północnej to zamknięty format ligi. W sezonie 2016/17 wystąpić w niej ma 11 zaproszonych klubów: Olympiakos Pireus, Panathinaikos Ateny, Efes Stambuł i Fenerbahce Stambuł, CSKA Moskwa, Emporio Armani Mediolan, FC Barcelona, Real Madryt, Vitoria Gasteiz, Maccabi Tel-Awiw i Żalgiris Kowno.

Ofertę otrzymają także: zwycięzcy Eurocup (odpowiednika piłkarskiej Ligi Europy), Ligi Adriatyckiej, Ligi VTB, w której występują kluby z Europy Wschodniej, mistrz Niemiec i na razie jedna drużyna z dziką kartą, a od 2017 roku mistrz Hiszpanii.

Drużyny zagrają w formule każdy z każdym bez podziału na grupy, potem dojdzie do play-off i jak do tej pory Final Four. Hiszpańska gazeta „El Mundo Deportivo" wyliczyła, że kluby będą w stanie zarobić około 40 milionów euro rocznie.

Euroliga działa wbrew woli europejskiej filii Międzynarodowej Federacji Koszykówki (FIBA-Europe), która również zmierza do zmiany dotychczasowej formuły. Szczegółowy projekt ogłosi za kilka dni w Paryżu. Podobnie jak w piłce nożnej rozgrywki mają nosić nazwę Ligi Mistrzów, lecz prawdziwych mistrzów może tam być niewielu.

FIBA porozumiała się z niektórymi federacjami – francuską, włoską, turecką i niemiecką, co nie znaczy, że wszystkie zrzeszone w nich kluby opowiedzą się za Ligą Mistrzów. Emporia Armani, Fenerbahce i Efes zgłosiły akces do Euroligi, bo tam są większe pieniądze i prestiż. Ale na przykład francuskie kluby, tłumacząc to lojalnością wobec własnej federacji i obawiając się z jej strony sankcji – mimo oferty od Euroligi – stoją murem za FIBA.

Prezesi francuskich klubów (i nie tylko oni) nie kryją jednak obaw, co się stanie, jeśli nie dojdzie do porozumienia między FIBA i Euroligą. Kością niezgody pozostaje podział zysków, ale przede wszystkim terminy rozgrywania meczów. Przy takiej formule zostanie mało czasu na spotkania reprezentacji.

Brak zgody doprowadzi do dziwnej sytuacji, w której w przyszłym sezonie odbędą się aż cztery edycje klubowych rozgrywek: Euroliga i Eurocup (organizowane przez Euroligę i IMG) oraz Liga Mistrzów i Eurocup (organizowana przez FIBA). W Lidze Mistrzów miałby szansę zagrać mistrz Polski z mistrzem Francji i na przykład mistrz Węgier z czwartą drużyną ligi niemieckiej. Pieniędzy i sławy byłoby z tego niewiele.

Więcej niż prawdopodobny koszykarski dualizm jest efektem podpisania w listopadzie przez Euroligę kontraktu z największą agencją marketingu sportowego IMG.

Tą samą, z którą niedawno związali się Agnieszka Radwańska i Jerzy Janowicz, a jej klientami są też Novak Djoković czy (jeszcze) Maria Szarapowa oraz wiele innych gwiazd sportu. Agencja słynie też z organizacji Miss Universe i wielkich turniejów golfowych, tenisowych czy motocyklowych.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Koszykówka
Jeremy Sochan w reprezentacji Polski. Pomoże nam obywatel świata
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Koszykówka
Marcin Gortat na świeczniku. Docenił go nawet LeBron James
Koszykówka
Jeremy Sochan pomoże reprezentacji i zagra w Polsce. Zabierze nawet kucharza
Koszykówka
NBA. Jeremy Sochan lepszy od Brandina Podziemskiego. Zdobył 20 punktów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Koszykówka
Reprezentacja polskich koszykarzy czeka na lwa. Czy będzie nim rewelacyjny debiutant NBA?