Silny impuls zarejestrował radioteleskop w Rosji

Silny impuls zarejestrowany przez radioteleskop w Rosji postawił na nogi astronomów. Źródło jest nieznane.

Aktualizacja: 31.08.2016 13:59 Publikacja: 30.08.2016 18:24

Tak może wyglądać odległy układ planetarny – wizja artystyczna globu odkrytego przez teleskop Kepler

Foto: NASA/JPL/Caltech

– Nikt nie mówi, że to pozaziemska cywilizacja, ale warto to bliżej zbadać – mówi Paul Gilster, który poinformował o odkryciu dokonanym dzięki radioteleskopowi RATAN-600. – Jest wystarczająco intrygujący, by na stałe monitorować ten region nieba.

Sprawą natychmiast zainteresowali się naukowcy SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence). W niedzielę i poniedziałek prowadzono nasłuch przy pomocy Allen Telescope Aray, jednak sygnał się nie powtórzył.

Dochodził z okolic gwiazdy HD164595 w gwiazdozbiorze Herkulesa, oddalonej o ok. 95 lat świetlnych od Ziemi. Według naukowców gwiazda ta bardzo przypomina nasze Słońce. Jest o ok. 1 proc. mniej masywna i odrobinę młodsza – ma 4,5 mld lat. Jej skład i jasność również są zbliżone do naszej gwiazdy.

Co najciekawsze, w jej okolicach wykryto planetę. HD-164595 b jest typu neptunowego – z tego względu prawdopodobnie nie jest najlepszym miejscem do rozwoju życia. Niewykluczone, że wokół gwiazdy dostrzeżemy również inne, mniejsze i skaliste planety podobne do naszej.

Bez przesądzania o naturze tego sygnału – może się on równie dobrze okazać przypadkowym zakłóceniem lub odbitym sygnałem wojskowym – narzuca się jego podobieństwo do słynnego sygnału Wow! z 1977 r. Odebrał go dr Jerry Ehman dzięki radioteleskopowi The Big Ear, prowadząc nasłuch nieba w ramach programu SETI. Miał on wszystkie cechy sygnału radiowego, który mogliby wysłać obcy – dokładnie tego szukało SETI. Ehman dał wyraz swojemu zdumieniu, zapisując na marginesie wydruku „Wow!". Mimo wielu prób drugiego takiego sygnału nie udało się już zarejestrować. Jego pochodzenie (źródło znajdowało się w konstelacji Strzelca) pozostaje zagadką.

Naukowcy RATAN-600 zidentyfikowali dziwaczny sygnał 15 maja ubiegłego roku na częstotliwości 11 GHz. Trwał około 2 sekund Aż dotąd nie poinformowali jednak nikogo.

Informacje pochodzą od włoskiego astronoma Claudia Macconego, który współpracuje z Rosjanami. Pomiary i obserwacje nie zostały zweryfikowane – zespół przedstawi szczegóły prawdopodobnie podczas prezentacji szykowanej na zjazd Międzynarodowej Federacji Astronautycznej w Meksyku pod koniec września.

Maccone twierdzi, że tajemnica nie wynika z chęci spokojnego potwierdzenia obserwacji, lecz z obawy przed śmiesznością. RATAN-600 to największy pojedynczy radioteleskop świata (tworzy go okrąg o średnicy 576 metrów), znajduje się w pobliżu miejscowości Zielenczukskaja w Karaczajo-Czerkiesji na Kaukazie. Ze względu na to, że obserwacje pochodzą tylko z jednego radioteleskopu – i nie udało się ich powtórzyć – wiarygodność odkrycia jest mała.

Seth Shostak z SETI Institute wyliczył jednak, że gdyby ten sygnał miał sztuczne pochodzenie, wysyłająca go cywilizacja byłaby bardziej zaawansowana niż nasza. – Jeżeli byłby wycelowany w Ziemię, nadajnik wymagałby ok. 50 bilionów watów. To trochę więcej niż w danej chwili produkuje cała ludzkość, wszystkie elektrownie, samochody, statki, pociągi i tak dalej – mówi Shostak. – Gdyby był wysyłany we wszystkich kierunkach, wymagałby 100 milionów razy więcej energii.

Według Nicka Suntzeffa, astronoma z Texas A&M University, ta częstotliwość jest używana przez wojsko. – Byłbym zaskoczony, gdyby okazało się, że jest to naturalne źródło astronomiczne – powiedział Suntzeff. – Bóg jeden wie, kto lub co nadaje na 11 GHz, ale to wygląda na komunikację między satelitami i stacjami naziemnymi. Gdybym był astronomem, to śledziłbym to, jednak bez nakręcania się, bo jest spora szansa, że to coś wojskowego.

Inna teoria zakłada, że jest to efekt mikrosoczewkowania grawitacyjnego wzmacniającego sygnał bardziej odległego źródła.