Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Problemy sercowe astronautów

Fotolia
Amerykańscy naukowcy pod kierownictwem profesora Michaela Delpa z Florida State University wykryli, że astronauci, którzy brali udział w misjach załogowych Apollo o wiele częœciej niż zwykli ludzie zapadali na kardiologiczne i umierali w wyniku zawału serca. Z raportu opublikowanego na łamach czasopisma "Scientific Reports" wynika, że przyczynš problemów zdrowotnych lunonautów mogło być promieniowanie kosmiczne.

Prof. Micheal Delp podkreœla, że „na temat skutków zdrowotnych promieniowania odczuwanego w  odległym kosmosie, szczególnie skutków dla układu kršżenia, wiemy wcišż bardzo niewiele”. Praca jego zespołu jest pierwszš poważnš analizš skutków ubocznych przebywania w przestrzeni kosmicznej i na powierzchni naszego naturalnego satelity.

Badania objęły bardzo elitarnš grupę osób: 35 astronautów, którzy byli na niskiej orbicie okołoziemskiej i 33 astronautów, którzy sš dopiero kandydatami do lotu w kosmos. Analiza porównawcza ich stanu zdrowia dowiodła, że przebywanie w przestrzeni kosmicznej ma niewštpliwy wpływ na kondycję serca. Spoœród nie żyjšcych już astronautów programu Apollo, aż 43 procent zmarło na chorobę o podłożu

W ramach programu Apollo, realizowanego w latach 1968-72 odbyło się 11 załogowych lotów na choroby serca.

ródło: rp.pl