Problemy sercowe astronautów

aktualizacja: 22.06.2017, 23:24
Foto: Fotolia

Amerykańscy naukowcy pod kierownictwem profesora Michaela Delpa z Florida State University wykryli, że astronauci, którzy brali udział w misjach załogowych Apollo o wiele częściej niż zwykli ludzie zapadali na kardiologiczne i umierali w wyniku zawału serca. Z raportu opublikowanego na łamach czasopisma "Scientific Reports" wynika, że przyczyną problemów zdrowotnych lunonautów mogło być promieniowanie kosmiczne.

Prof. Micheal Delp podkreśla, że „na temat skutków zdrowotnych promieniowania odczuwanego w  odległym kosmosie, szczególnie skutków dla układu krążenia, wiemy wciąż bardzo niewiele”. Praca jego zespołu jest pierwszą poważną analizą skutków ubocznych przebywania w przestrzeni kosmicznej i na powierzchni naszego naturalnego satelity.

Badania objęły bardzo elitarną grupę osób: 35 astronautów, którzy byli na niskiej orbicie okołoziemskiej i 33 astronautów, którzy są dopiero kandydatami do lotu w kosmos. Analiza porównawcza ich stanu zdrowia dowiodła, że przebywanie w przestrzeni kosmicznej ma niewątpliwy wpływ na kondycję serca. Spośród nie żyjących już astronautów programu Apollo, aż 43 procent zmarło na chorobę o podłożu

W ramach programu Apollo, realizowanego w latach 1968-72 odbyło się 11 załogowych lotów na choroby serca.

Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.