Sprawa dotyczyła powołania E.Z. przez Ministra Sprawiedliwości na stanowisko komornika sądowego przy Sądzie Rejonowym w G.
Rada Izby Komorniczej w G. zwróciła się do Ministra z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, podnosząc m.in., że posiada status strony w prowadzonym postępowaniu. Stwierdziła, że legitymacji procesowej samorządu komorniczego należy poszukiwać w przepisach statuujących zakres jego działania, a także w przepisach ustrojowych.
Minister umorzył postępowanie odwoławcze, wskazując, że wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy nie może zostać rozpatrzony, gdyż pochodzi od podmiotu niebędącego stroną w sprawie. Jak wyjaśnił, że żaden przepis prawa materialnego nie przyznaje organom samorządu komorniczego statusu strony w postępowaniach w przedmiocie powołania na stanowisko komornika sądowego. Z art. 11 ust. 4 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji wprost wynika, że samorząd komorniczy jest jedynie organem opiniodawczym, współdziałającym przy wydawaniu decyzji w przedmiocie powołania komornika sądowego. Udział samorządu komorniczego w postępowaniu o powołanie na stanowisko komornika sądowego sprowadza się do zagwarantowania mu wpływu na treść rozstrzygnięć, jednak wyłącznie w zakresie objętym obowiązkiem współdziałania.
Na takim samym stanowisku stanął Wojewódzki Sąd Administracyjny, który powołał się na orzecznictwo, zgodnie z którym organ administracji współdziałający z organem prowadzącym postępowanie, nie jest stroną postępowania administracyjnego i nie jest legitymowany do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na taką decyzję. Zdaniem WSA, gdyby zamiarem ustawodawcy było przypisanie samorządowi statusu strony, to przyznanie mu funkcji organu współdziałającego w trybie art. 106 k.p.a. nie znajdowałoby racjonalnego uzasadnienia, bo jako strona postępowania mógłby wyrazić swoją opinię.
Izba Komornicza złożyła skargę kasacyjną, w której podniosła, że tylko uzyskanie przez samorząd komorniczy statusu strony postępowania umożliwia wykonywanie prawidłowej pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu komornika i pełną realizację zadań wynikających z ustawy. Powołując się na uchwałę składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 września 2014 r. (sygn. II GPS 1/14), Izba podniosła, że nie ma przepisu, który wprost zakazuje posiadania statusu organu współdziałającego i jednocześnie strony postępowania administracyjnego.