Inwestorzy wstrzymują się z transakcjami

Budowa portu lotniczego niekoniecznie doprowadzi do rewolucji na rynku nieruchomości.

Aktualizacja: 08.12.2017 08:23 Publikacja: 08.12.2017 07:46

Lotnisko w Modlinie wpłynęło na wzrost cen mieszkań w pobliskim Nowym Dworze Mazowieckim.

Lotnisko w Modlinie wpłynęło na wzrost cen mieszkań w pobliskim Nowym Dworze Mazowieckim.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński Robert Gardziński

Centralny Port Komunikacyjny, który miałby powstać w gminie Baranów, to nie tylko projekt infrastrukturalny, ale i społeczny – podkreśla Barbara Bugaj, analityk Cenatorium, firmy zajmującej się wyceną nieruchomości. – Gigantyczne lotnisko i towarzysząca mu infrastruktura mają być jedną z największych inwestycji w historii Polski. Odpowiedzialni za projekt urzędnicy przekonują, że po 2027 roku, na który to rok zaplanowano otwarcie portu, Baranów i przyległe gminy zmienią się nie do poznania. I nie chodzi tylko o tysiące hektarów gruntów zajętych przez infrastrukturę lotniska, węzły kolejowe, odnogi dróg szybkiego ruchu. CPK ma być nowym miastem. To tu będą powstawać hotele, obiekty handlowe oraz osiedla mieszkaniowe dla dziesiątek tysięcy Polaków – opowiada.

Nie trzeba fortuny

Eksperci Cenatorium sprawdzili dla „Rzeczpospolitej", ile dziś kosztują działki budowlane w Baranowie i gminach ościennych. – W województwie mazowieckim średnia cena gruntów pod zabudowę jednorodzinną to ok. 130–140 zł za metr. Średnią podwyższają głównie gminy położone najbliżej Warszawy – mówi Barbara Bugaj. – Kupując działkę budowlaną na terenach przyszłego CPK, nie jesteśmy więc skazani na wydawanie fortuny. Cenatorium przeanalizowało ceny w dziewięciu gminach (Baranów, Błonie, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Nowa Sucha, Tarczyn, Teresin, Wiskitki oraz Żabia Wola) leżących od 35 do 60 km od stolicy.

– Działka o powierzchni 1,5 tys. mkw. pod zabudowę jednorodzinną w tych lokalizacjach kosztuje średnio 81 zł za metr – podaje Barbara Bugaj. – Najdroższe są parcele w Grodzisku Mazowieckim, gdzie mkw. działki kosztuje średnio prawie 130 zł. Nieco powyżej 100 zł za mkw. są wyceniane również grunty w gminie Błonie. Najtańsze działki można kupić w Nowej Suchej, gminie oddalonej o ok. 65 km od Warszawy. Obrót jednak nie jest tam duży, a za mkw. ziemi płaci się średnio 53 zł – podkreśla Barbara Bugaj.Grunty budowlane w Teresinie, Wiskitkach, Tarczynie i Baranowie kosztują średnio 63–72 zł za mkw. Najwięcej działek sprzedaje się w Żabiej Woli, gdzie średnia cena mkw. gruntu to nieco ponad 60 zł za mkw.

Chętni na hektary

Z kolei metr działki pod zabudowę komercyjną w gminie Baranów kosztuje dziś średnio 100–150 zł. – Tańsze są tereny pod magazyny, droższe pod biura – mówi Kuba Karliński, członek zarządu firmy Magmillon i inwestor na rynku nieruchomości. – Budowa lotniska może te wyceny podwoić, ale w perspektywie wielu lat – zastrzega. Na razie nie jest jeszcze pewne, gdzie lotnisko powstanie. Być może zamiast Stanisławowa w gminie Baranów będzie to rejon Grójca. Inwestorzy, którzy chcieliby zbić kokosy na nieruchomościach wokół CPK, wstrzymują się z zakupami. – Słyszałem, że są chętni na tysiące hektarów ziemi w Baranowie – opowiada Kuba Karliński. – Transakcji jednak nie ma, bo przecież nie wiadomo, gdzie i kiedy powstanie nowa inwestycja.

– Gdybym był inwestorem, to też bym się wstrzymał – mówi Aleksander Skirmuntt, ekspert Maxon Nieruchomości. – Nie ma żadnych konkretów. Same prace koncepcyjne mogą trwać dwa lata.

Pośrednicy na razie nie widzą ożywienia na rynku nieruchomości w Baranowie. – Nie mogę powiedzieć, żeby telefony się urywały – usłyszeliśmy w agencji Okazja z Grodziska Mazowieckiego. – Część właścicieli gruntów liczy na duże zyski, ale inwestorzy jeszcze się nie pojawili.

Budowa portu lotniczego niekoniecznie doprowadzi do rewolucji na rynku nieruchomości. – Lotnisko w Modlinie przełożyło się właściwie tylko na rynek mieszkań w Nowym Dworze Mazowieckim – mówi Karliński. – Powstały nowe osiedla, a ceny lokali poszły w górę. Obiekty komercyjne jak sklepy, centra handlowe, pojawiały się jako inwestycje towarzyszące projektom mieszkaniowym. Wysypu biurowców, hoteli, magazynów, przynajmniej na razie, nie było.

A Jarosław Mikołaj Skoczeń, ekspert Emmerson Realty, dodaje, że na rynek warszawski lotnisko w Modlinie nie miało żadnego wpływu. – Wielkie zamieszanie wywoła na pewno zamknięcie Okęcia. Zabudowa tego olbrzymiego terenu rozpali rynek do czerwoności – podkreśla Skoczeń. – Ale jest to perspektywa 15–20 lat.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.gawronska@rp.pl

Centralny Port Komunikacyjny, który miałby powstać w gminie Baranów, to nie tylko projekt infrastrukturalny, ale i społeczny – podkreśla Barbara Bugaj, analityk Cenatorium, firmy zajmującej się wyceną nieruchomości. – Gigantyczne lotnisko i towarzysząca mu infrastruktura mają być jedną z największych inwestycji w historii Polski. Odpowiedzialni za projekt urzędnicy przekonują, że po 2027 roku, na który to rok zaplanowano otwarcie portu, Baranów i przyległe gminy zmienią się nie do poznania. I nie chodzi tylko o tysiące hektarów gruntów zajętych przez infrastrukturę lotniska, węzły kolejowe, odnogi dróg szybkiego ruchu. CPK ma być nowym miastem. To tu będą powstawać hotele, obiekty handlowe oraz osiedla mieszkaniowe dla dziesiątek tysięcy Polaków – opowiada.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu