- Wykorzystujemy te same technologie, a deweloperzy prześcigają się w pomysłach, jak wyróżnić swoje obiekty – podkreśla Jacek Hasiec, ekspert firmy doradczej Nuvalu. – O unikatowości inwestycji decyduje generalna koncepcja – dodaje.
I tak na przykład HB Reavis w centrum Warszawy buduje Varso – najwyższy budynek w Unii Europejskiej, który, jak zauważa Jacek Hasiec, zdetronizuje londyński The Shard. – Na stołecznej Pradze Liebrecht & Wood kończy rewitalizację całego kwartału ulic, zmieniając pozostałości fabryki wódek Koneser w nowoczesny kompleks – wskazuje ekspert Nuvalu. – Nieruchomość jest tak oryginalna, a jednocześnie zaawansowana technologicznie, że na swą siedzibę wybrał ją Google Campus.
Szeroka oferta
Także Monika Sieradzan, konsultant w dziale powierzchni biurowych firmy Cushman & Wakefield, nie ma wątpliwości, że polskie biurowce dorównują europejskim. – Oferta jest bardzo zróżnicowana: od hipernowoczesnych, jak Warsaw Spire, poprzez cieszące się niesłabnącą popularnością obiekty jak Rondo1 i Warsaw Financial Center, po rewitalizowane nieruchomości, wśród których jest Hotel Europejski łączący funkcję hotelową i handlową z częścią biurową – opowiada. Podkreśla, że wielofunkcyjne przestrzenie to już trend na rynku komercyjnym. – Przykładem są Złote Tarasy, gdzie biura w części Lumen i Skylight są połączone z galerią handlową – opowiada. – Odrestaurowana Hala Koszyki łączy funkcję biurową z szeroką ofertą gastronomiczną i handlowo-usługową. Podobnie będzie w powstającym budynku ArtNorblin. Deweloper przewidział tam nie tylko powierzchnie biurowe i handlowe, ale też muzeum, bazar i strefę wellness.
– Budowane przez międzynarodowych deweloperów biurowce to architektura światowej klasy – komentuje Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w Cresa Polska. – Obiekty są wyposażone w nowoczesne, ekologiczne technologie zapewniające komfort pracy. Nasze biurowce niejednokrotnie zdobywały nagrody w międzynarodowych konkursach – dodaje. Nowoczesne miejsca pracy powstają także poza Warszawą. Rośnie oferta m.in. biur coworkingowych. W Poznaniu na przykład powierzchnie w biurowcu Maraton oferuje Business Link.
Jacek Hasiec przypomina zaś, że prawdziwy boom na rynku komercyjnym rozpoczął się w Polsce dziesięć lat temu. – Od tego czasu podaż powierzchni biurowej w samej Warszawie wzrosła dwukrotnie, do ponad 5 mln mkw. – podaje. – Połowa polskich biurowców ma mniej niż dziesięć lat, podczas gdy ich średni wiek w Europie Zachodniej to 40 lat.