Wielkoformatowe obiekty handlowe nieustannie pracują nad zdefiniowaniem swojej funkcji w zmieniającym się otoczeniu – rozwój e-commerce czy ograniczenie handlu w niedzielę to główne wyzwania. W zabieganiu o klientów pomaga rozbudowa oferty rozrywkowej i gastronomicznej. Galerie mają być miejscem nie tylko zakupów, ale spędzania czasu – najlepiej całą rodziną.
Bliskość i zaopatrzenie
Polska Rada Centrów Handlowych oraz firmy badawcze Colliers i Ariadna przebadały blisko sto obiektów w głównych aglomeracjach, o powierzchni przynajmniej 20 tys. mkw. pod kątem przyjazności dla rodzin z dziećmi w rozumieniu m.in. infrastruktury, oferty i bezpieczeństwa. Najlepsze oceny zebrały: Arkadia w Warszawie, Galeria Bałtycka w Gdańsku, Galeria Krakowska, Manufaktura w Łodzi, Magnolia Park we Wrocławiu, Posnania, Galaxy w Szczecinie oraz Silesia City Center w Katowicach.
Z badań klientów wynika, że galerie wciąż są traktowane jako przede wszystkim miejsce robienia zakupów. Lokalizacja i oferta sklepów to zdecydowanie najczęściej wskazywane czynniki mające wpływ na decyzję o odwiedzeniu centrum. Na kolejnych pozycjach znalazły się: wygodny parking, łatwość poruszania się po centrum i oferta rekreacyjna. Dopiero na dalszych wymieniono restauracje i toalety przystosowane dla dzieci, miejsca odpoczynku, kasy z pierwszeństwem czy możliwość pozostawienia dziecka pod opieką na czas zakupów.
Jednakże z badań wynika że prawie jedna trzecia rodziców z dziećmi odwiedza centra w niedziele niehandlowe – takie zachowanie w tej grupie jest trzy razy częstsze niż w całej populacji dorosłych Polaków. Magnesem są kina, oferta gastronomiczna, sale zabaw i specjalne wydarzenia dla rodzin z dziećmi.
Zarządcy i właściciele objętych badaniem galerii deklarują stały rozwój oferty dla tej grupy. Średnio 25-40 proc. wszystkich wydarzeń organizowana jest z myślą o rodzinach lub tylko dzieciach – to m.in. wystawy, zajęcia z animatorami, przedstawienia teatralne i wydarzenia sportowe.