Agencje nieruchomości szukają alternatywnych miejsc dla ogłoszeń, które dotąd umieszczały w serwisie Otodom. Po podwyżkach cennika część biur pośrednictwa zrezygnowała lub ograniczyła aktywność w tym portalu. Pojawiła się też specjalna grupa zakupowa i pomysł stworzenia własnego portalu z ogłoszeniami z rynku nieruchomości.
Sto procent i więcej
– Portal Otodom rzeczywiście jest numerem jeden, jeśli chodzi o liczbę użytkowników, liczbę odwiedzin oraz liczbę ogłoszeń. Jednak zarówno on, jak i następne najpopularniejsze portale, czyli Gratka i Morizon, w ciągu ostatniego roku podniosły ceny swoich usług o minimum 100 proc. Efekt: nikt – przy ruchu, jaki jest obecnie w biurach – nie jest w stanie ponieść tych kosztów. Środowisko zaczęło więc protestować – mówi Zbigniew Kubiński, wiceprezydent Federacji Porozumienie Polskiego Rynku Nieruchomości.
Przykładem takiej aktywności jest chociażby styczniowe stanowisko zarządu Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. „Informujemy, że zarząd PFRN w pełni popiera działania i decyzje, które zostały podjęte na spotkaniu w dniu 11 stycznia 2018 r. zorganizowanym przez Freedom Nieruchomości, Home Broker, Metrohouse, Północ Nieruchomości, Maxon Nieruchomości, Emmerson Realty S.A., Lloyd Properties, Bonus Nieruchomości. Przyłączamy się do akcji mającej na celu rezygnację ze współpracy z serwisem Otodom. Zachęcamy do deklaracji wycofania współpracy z serwisem" – czytamy w dokumencie.
Na stronie federacji jest też notka o zbieraniu przez tę organizację informacji w sprawie zainteresowania posiadaniem udziałów w przyszłym portalu ofert, którego właścicielem (lub współwłaścicielem) byliby pośrednicy. Nowy serwis stworzony przez pośredników miałby raz na zawsze zakończyć problemy z podwyżkami cen ogłoszeń nieruchomości. Jego popularność wśród przedstawicieli branży miałaby natomiast doprowadzić do tego, że stałby się konkurencyjny dla obecnych serwisów.
„Przewidujemy, że każdy czynny pośrednik będzie mógł nabyć udział w portalu, który pozwoli mu kompleksowo korzystać z programu do obsługi biura, zamieszczać oferty na wspólnym portalu i korzystać z wielu innych narzędzi" – podkreśla się w komunikacie.