Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Kolekcje

#RZECZoBIZNESIE: Dariusz Chlastawa: Polski rynek zegarków luksusowych cišgle rośnie

Zegarek jako dzieło sztuki mikromechaniki zasługuje, żeby być w centrum uwagi – mówi Dariusz Chlastawa, prezes Klubu Miłoœników Zegarów i Zegarków i wiceprezes sieci komórkowej Premium Mobile, goœć programu Pawła Rożyńskiego.

Goœć przypomniał, że zegarek Nowaka, jednego z ministrów byłego rzšdu, stał się politycznym gwoŸdziem do trumny. - Wywołało to atmosferę ostrożnoœci i czołowi politycy nie bardzo chcš mieć mega luksusowe i kłujšce w oczy zegarki - mówił Chlastawa.

Zaznaczył, że biznes zaczšł dostrzegać zegarki. - Dla mężczyzny oprócz dodatków do formalnych strojów, typu spinki do mankietów, nie ma za wiele fajnych gadżetów, którymi można się cieszyć – stwierdził.

Oscar Wilde mówił, że „mężczyzn od chłopców odróżnia cena ich zabawek”. - Zegarek to pewnego rodzaju zabawka dla nas. Po transformacji ustrojowej w Polsce, wyznacznikiem męskich zabawek były samochody. Na szczęœcie coraz częœciej ludzie biznesu doceniajš zegarki. Noszš coraz lepsze zegarki i interesujš się nimi – tłumaczył goœć.

Podkreœlił, że kompromitujšce jest noszenie podróbki, szczególnie jeżeli robiš to ludzie œwiadomi. - Na szczęœcie coraz mniej tego widać – ocenił.

Polski rynek zegarków luksusowych w 2017 r. osišgnšł obroty 111 mln zł i kilkunastoprocentowy wzrost. - Rok do roku sš cały czas wzrosty. Nie tylko jeœli chodzi o wolumen. Liczba sklepów, dystrybutorów, marki, które wchodzš na rynek, monobrendowe butiki, zainteresowanie mediów, reklamy w czasopismach – tego wszystkiego z roku na rok jest coraz więcej. To jest dobre, bo roœnie zegarkowa œwiadomoœć. Zegarek jako dzieło sztuki mikromechaniki zasługuje, żeby być w centrum uwagi - mówił Chlastawa.

W sprzedaży, przez pryzmat liczby sztuk królujš budżetowe firmy. - Pod względem wolumenu ta masa zegarków klasy niesuperluksusowych jednak przeważa – podał goœć.

Zaznaczył, że sš różne definicje luksusowych zegarków. - Zależy to m.in. od poziomu zamożnoœci społeczeństwa. Poziom kilkunastu tys. zł œwiadczy o tym, że zegarek jest lepszej klasy. Jest też poziom abstrakcyjnego hiperluksusu, gdzie zegarki zaczynajš się od 1 mln zł. Ostatnio na aukcji Rolex Daytona Paula Newmana sprzedał się za prawie 100 mln zł – tłumaczył.

Przyznał, że synonimem luksusu cały czas jest Rolex. - Jest on fenomenem pod względem mocy marki. Gdziekolwiek na œwiecie, każdy wie, co to jest Rolex. Rolex produkuje 800 tys. zegarków rocznie, inne firmy z góry piramidy prestiżu produkujš 20-40 tys. rocznie. Rolex jednak potrafi zachować jakoœć przy tej skali produkcji – mówił Chlastawa.

Przypomniał, że w pierwszej trójce piramidy prestiżu zegarków jest Audemars Piguet, Vacheron Constantin i Patek Philippe.

 

Goœć zaznaczył, że cały czas powstajš nowe marki, w Polsce również. - Wcišż można zaistnieć na tym rynku – stwierdził.

- Nasz przemysł zegarmistrzowski wraz z fabrykš Błonie zmarł. Szkoły zegarmistrzowskie się pozamykały i nie ma tego zawodu. Jednak jest kilka firm jak reaktywowane Błonie, Xicorr czy Balticus – dodał.

Chlastawa tłumaczył, że do zaistnienia za granicš trzeba dużego kapitału. - Trzeba pokazać się na jednych z wiodšcych targów. To wymaga zainwestowania bardzo dużych pieniędzy. Nie jest prosto się przebić. Co innego Apart, który pokazuje się od paru lat na targach w Bazylei, również z portfolio własnych marek. Oni majš jednak zupełnie inne możliwoœci finansowe – tłumaczył.

- Polskie mikrobrandy będš musiały iœć w kierunku przejœcia przez media społecznoœciowe i marketingu szeptanego – dodał.

Goœć przyznał, że większoœć zegarków raczej traci na wartoœci. 

- Rynek inwestowania w zegarki jest trudny i wymaga specjalistycznej wiedzy. Luksusowy zegarek, automatycznie, po kilkudziesięciu latach nie będzie droższy. Takich zegarków jest mało. Trudno przewidzieć które zegarki zyskajš, podobnie jak kursy walut – mówił.

- Sš modele skazane na powodzenie, ale one sš wyprzedane zanim jeszcze się pokażš - dodał Chlastawa.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL