Przyjęty we wrześniu ub. roku przez poprzedni rząd „Krajowy program kolejowy do 2023 r.", założył wydanie na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł do 2023 r.; 23 listopada br. rząd przyjął uchwałę ws. przyjęcia zaktualizowanego programu.
Jak podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, celem aktualizacji było usystematyzowanie i doprecyzowanie KPK, co ma usprawnić realizację i wydanie przewidzianych w nim środków. Koszt realizacji Programu ma wynieść ok. 66,4 mld. W aktualizacji m.in. inaczej rozplanowano wydatki w czasie, zmniejszając tzw. górkę inwestycyjną w latach 2019–2020.
Część ujętych w KPK przedsięwzięć już zrealizowano (przy udziale środków unijnych na lata 2007-2013).
Na terenie woj. śląskiego była to np. niewielka część mocno opóźnionych prac dot. połączenia Sosnowiec Jęzor – Kraków (koszt wydzielonego projektu 91,3 mln zł), część projektu przebudowy kompleksu dworcowego Gliwice (56,2 mln zł), prace na linii nr 1 Koluszki – Częstochowa (62,1 mln zł), prace na linii nr 61 i 700 Częstochowa – Fosowskie (28,9 mln zł), prace na linii nr 1, 133, 160, 186 Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa (24,4 mln zł) czy prace na linii 140 i 158 Rybnik – Chałupki (83,9 mln zł).
Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 finansowanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a także unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF), znalazło się dziesięć przedsięwzięć w różnym stopniu dotyczącym woj. śląskiego.