Niemieckie koleje zwiększają zatrudnienie

W tym roku koleje niemieckie chcą zatrudnić ok. 19 tys. nowych pracowników. Wymaga tego m.in. ich postępująca cyfryzacja oraz konieczność wymiany części załogi.

Aktualizacja: 29.01.2018 15:48 Publikacja: 29.01.2018 15:10

Niemieckie koleje zwiększają zatrudnienie

Foto: Bloomberg

Najbardziej poszukiwani są inżynierowie oraz eksperci w zakresie technologii informacyjnej. Jak donoszą niemieckie media, jeszcze w tym roku pracę na kolei może znaleźć ok. 19 tys. osób. Kierownik działu kadr Grupy DB AG Martin Seiler oświadczył w wywiadzie dla grupy medialnej Funke, że kolej potrzebuje ponad tysiąca nowych maszynistów i praktykantów kształcących się w tym zawodzie oraz czterech tysięcy uczniów i praktykantów chcących uzyskać pracę w innych specjalnościach.

Na dający się coraz bardziej we znaki brak maszynistów zwrócił uwagę szef ich związku zawodowego (GDL ) Claus Weselsky. W wywiadzie grupy medialnej Funke Weselsky powiedział, że w tej chwili "brakuje przynajmniej 1200 maszynistów, co jest przyczyną wypadania wielu pociągów z rozkładu jazdy. Próbuje się załatać tę dziurę pracą w nadgodzinach, ale to nie jest dobre rozwiązanie na dłuższą metę".

Najważniejsza jest cyfryzacja

Jedną z przyczyn zwiększania zatrudnienia przez Deutsche Bahn jest ich postępująca cyfryzacja, obejmująca nie tylko najłatwiej dostrzegalną przez pasażerów informację o rozkładzie jazdy pociągów, ale przede wszystkim niezbędne unowocześnienie systemów sterowania ich ruchem oraz łączność. Ocenia się, że ten proces zajmie od 10 do 15 lat.

Dzięki wdrożeniu nowych technik cyfrowych zarząd DB chce stworzyć w pełni zintegrowaną sieć kolejową w kraju, stanowiącą ważny element takiej sieci w państwach członkowskich UE. Na tym jednak nie koniec. Cyfryzacja sieci kolejowej zwiększy jej przepustowość o 20 procent, co w praktyce oznacza tysiące pociągów więcej w ruchu i dużo więcej miejsc dla pasażerów. Poinformował o tym w ubiegłym tygodniu szef Deutsche Bahn Richard Lutz. Cyfryzacja obejmie oczywiście także nastawnie i zwrotnice kolejowe. Lutz zapewnił, że dzięki tym zmianom "podróż pociągiem będzie znacznie wygodniejsza i pewniejsza, a pasażerowie punktualnie dotrą do celu".

Realizacja tego ambitnego zamierzenia wymaga zatrudnienia nowych inżynierów, programistów, elektroników oraz personelu zajmującego się obsługą pasażerów. Jak wspomniano wcześniej, poszukuje się także wielu maszynistów, dróżników, toromistrzów i robotników obsługujących maszyny do układania szyn.

Wielu emerytów i nowy narybek

Dodatkowym powodem tak znacznego zwiększenia zatrudnienia na kolei jest odejście w najbliższych latach wielu doświadczonych pracowników na emeryturę. Ilu ich będzie, tego nie sposób na razie określić dokładnie, ale to, że trwająca od kilku lat znaczna wymiana pokoleniowa zostanie podtrzymana, nie budzi wątpliwości.

W tej chwili Deutsche Bahn zatrudnia na całym świecie ponad 320 tys. pracowników, z czego w Niemczech ok. 200 tysięcy. W ciągu ostatnich pięciu lat koleje niemieckie zatrudniły 60 tys. nowych pracowników i odnowiły w ten sposób ok. jedną trzecią personelu w Niemczech.

Najbardziej poszukiwani są inżynierowie oraz eksperci w zakresie technologii informacyjnej. Jak donoszą niemieckie media, jeszcze w tym roku pracę na kolei może znaleźć ok. 19 tys. osób. Kierownik działu kadr Grupy DB AG Martin Seiler oświadczył w wywiadzie dla grupy medialnej Funke, że kolej potrzebuje ponad tysiąca nowych maszynistów i praktykantów kształcących się w tym zawodzie oraz czterech tysięcy uczniów i praktykantów chcących uzyskać pracę w innych specjalnościach.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie