Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała we wtorek umowę na realizację projektu wartego 256,7 milionów złotych. Obejmuje on wykonanie prac na 182 przejazdach położonych na 73 liniach kolejowych w całej Polsce.
W ramach projektu na 121 przejazdach i przejściach zostaną zamontowane dodatkowe urządzenia sygnalizacyjne. To m.in. rogatki i sygnalizatory świetlne. Na kolejnych 61 przejazdach nowoczesne urządzenia zastąpią już wyeksploatowany sprzęt.
Przejazdy zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia zdalnej kontroli. Dzięki nim informacja o stanie urządzeń będzie stale dostępna u dyżurnego ruchu oraz wyświetlana maszynistom na tzw. tarczach ostrzegawczych umieszczanych przy torach przed przejazdami. - Nie tylko modernizujemy przejazdy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania nad lub pod torami, lecz także wprowadzamy nowoczesne systemy sterowania ruchem - mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK. Na większości modernizowanych przejazdów (132) poza wymianą lub montażem nowych urządzeń, zaplanowano także poprawę nawierzchni drogowej.
Inwestycje w dodatkowe zabezpieczenia pozwolą zwiększyć prędkość pociągów. Tam gdzie do tej były ograniczenia, składy pojadą szybciej. Poprawi to połączenia nie tylko w ruchu pasażerskim, ale także w ruchu pociągów towarowych. Ich jazda będzie płynniejsza i bardziej ekonomiczna.
Najwięcej modernizowanych skrzyżowań dróg z torami znajduje się na terenie woj. mazowieckiego (21), dolnośląskiego (20) i małopolskiego (18). Prace obejmą m.in. 11 przejazdów na linii nr 26 z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów na trasie Katowice – Legnica, 9 na linii nr 7 z Warszawy do Dorohuska przez Lublin, 6 na linii nr 27 z Nasielska do Torunia, oraz 6 przejazdów na linii nr 94 pomiędzy Krakowem Płaszowem a Oświęcimiem. Realizacja całego projektu została podzielona na 5 części. Wartość podpisanych we wtorek umów z wykonawcami wynosi ok. 241 mln zł.