Kary nie ma też za naruszenie obowiązków informacyjnych wobec ministra skarbu państwa o wypełnieniu powinności wynikających z przepisów.
9 września 2016 r. weszła w życie ustawa o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (DzU z 2016 r., poz. 1202; dalej: nowa ustawa kominowa). Wprowadziła nowe zasady ustalania wynagrodzeń członków zarządów oraz rad nadzorczych. W szczególności powiązała wysokość wynagrodzenia stałego kadry menedżerskiej z wielkością spółek, w których są oni zatrudniani. Przyjęto takie kryteria jak: średnioroczne zatrudnienie, roczny obrót, suma aktywów bilansu. Jednocześnie wypłatę wynagrodzenia zmiennego uzależniła od osiągnięcia określonych celów zarządczych, np. wzrostu zysku, realizacji strategii czy inwestycji.
Szczytne zamierzenia
Zgodnie z deklaracjami z uzasadnienia ustawy miała ona na celu likwidację patologii w spółkach skarbu państwa. W szczególności chodziło o stosowane szeroko sposoby obchodzenia wcześniejszych regulacji ograniczających wysokość wynagrodzeń, uelastycznienie mechanizmu określania pensji menedżerów i maksymalnego zbliżenia go do reguł rynkowych przy uwzględnieniu konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej.
Niewątpliwie nowa ustawa znacznie ingeruje w sferę wewnętrzną spółek z udziałem publicznym - skarbu państwa lub samorządowym, ograniczając wysokość wynagrodzeń oraz modyfikując dotychczasowe zasady ustalania ich dla członków zarządów i rad nadzorczych w sposób szerszy od tego, który regulowała ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 2099, tzw. stara ustawa kominowa).
Wspólnik lub akcjonariusz mniejszościowy
Według nowych zasad obowiązki mające doprowadzić do ukształtowania wynagrodzeń kadry kierowniczej nałożono na podmioty publiczne, a dokładniej – na te reprezentujące skarb państwa, jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy lub powiaty) oraz ich związki, a także państwowe lub komunalne osoby prawne. Ustawa reguluje bowiem sposób wykonywania uprawnień z udziałów lub akcji, które przysługują tym podmiotom. Dlatego aktywnością zmierzającą do określenia zasad wynagradzania członków zarządów i rad nadzorczych powinny wykazać się wyłącznie podmioty publiczne, a nie prywatne.