Rz: Jak w hierarchii obowiązków pracodawcy należy uplasować ten dotyczący dbałości o zdrowie pracowników?
Anna Telec: Niewątpliwie należy on do najważniejszych obowiązków pracodawcy. O jego wadze świadczy to, że gwarantuje go już Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z jej art. 66 ust. 1 każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Zdrowie człowieka jest też jego dobrem osobistym w rozumieniu art. 23 kodeksu cywilnego chronionym na podstawie jego przepisów. Ponadto zdrowie pracownika podlega ochronie szczególnej, którą zapewnia kodeks pracy.
Art. 111 k.p. stanowiący, że pracodawca musi szanować godność i inne dobra osobiste pracownika (a więc także jego zdrowie), podobnie jak art. 15 k.p. nakładający na szefa wymóg zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, umieszczono w rozdziale poświęconym podstawowym zasadom prawa pracy.
Pracodawca ma uprzedzić o różnych ryzykach zawodowych, w tym występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia czy podejrzeniu wystąpienia choroby zawodowej. Co mu grozi, gdy poda fałszywą opinię o stanowisku pracy lub ukryje część czynników niebezpiecznych?
Zgodnie z art. 2071 § 1 pkt 1 k.p. pracodawca musi przekazywać załodze informacje o zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w razie awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu załogi. Jeśli nie podaje takiej informacji albo przekaże ją w niepełnej lub nieprawdziwej formie, popełnia wykroczenie zagrożone według art. 283 k.p. grzywną od 1 tys. zł do 30 tys. zł.