Między innymi tym Krajowa Izba Odwoławcza uzasadniła oddalenie skarg AZD Praha i Bombardiera na decyzję o wyborze firmy Thales, która za niemal 700 mln zł rozbuduje system bezpieczeństwa ERTMS/ETCS na kolejowej linii E20 od Kunowic do Terespola. System obniża ryzyko wypadków. Dzięki niemu można bezpiecznie prowadzić pociągi z prędkością powyżej 160 km/h. Komunikaty o odległości od innego składu, dopuszczalnej prędkości i różnych niebezpieczeństwach na trasie system wyświetla na pulpicie maszynisty. Jeśli ten nie zareaguje na wyświetlane mu sygnały i nie zwolni, zrobi to za niego komputer.

Zamawiającym były PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zwycięską ofertę Thalesa przed KIO zaatakowały druga w wyścigu AZD Praha i Bombardier, który zajął trzecie miejsce. W obszernych odwołaniach wskazywały m.in., że Thales nie miał prawa zastrzec części swej dokumentacji, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa. Stawiali też zarzut rażąco niskiej ceny.

We wtorek KIO doszła do wniosku, że zarzuty nie są zasadne, a część została wniesiona po terminie, więc nie podlega rozpoznaniu.

Według Izby Thales miał prawo zastrzec tajemnicą przedsiębiorstwa dane pracowników i ich doświadczenie zawodowe, bo rynek jest tak mały, że ich podanie ujawniałoby drogę zawodową pracowników. Zastrzeżenie nie było też czynem nieuczciwej konkurencji, bo według KIO stanowiło wyjątek od reguły jawności.

sygnatura akt: KIO 1930/17 KIO 1962/17