- z upływem czasu, na który została zawarta,
- z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta
lub:
- wygaśnięcia umowy o pracę,
- zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownika – na jego wniosek.
Efekt zachęty zostanie wówczas wykazany metodą jakościową.
- Czy wystarczy jeden raz wykazać efekt zachęty na danego pracownika?
Tak, efekt zachęty ustala się jednokrotnie w związku z okresem zatrudnienia pracownika do czasu ustania zatrudnienia lub zmiany statusu pracownika. Oznacza to, że efekt zachęty wykazany w miesiącu przyjęcia pracownika trwa przez cały okres jego zatrudnienia (jako osoby niepełnosprawnej).
W przypadku przejęcia pracownika przez nowego pracodawcę na podstawie art. 231 kodeksu pracy, efekt zachęty należy zbadać na miesiąc jego przejęcia.
Efekt zachęty ustaje w przypadku utraty ciągłości zatrudnienia. W przypadku ponownego zatrudnienia osoby niepełnosprawnej efekt zachęty należy wykazać na ten miesiąc.
W razie utraty statusu pracownika jako osoby niepełnosprawnej (upłynięcie ważności orzeczenia) efekt zachęty zostaje zachowany wyłącznie w przypadku przedstawienia kolejnego orzeczenia – bez względu na datę jego wydania – z którego wynika, że niepełnosprawność istniała w okresie między tymi orzeczeniami, a podwładny pozostawał w zatrudnieniu.
- Czy pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika, który stał się niepełnosprawny w trakcie zatrudnienia?
Tak, począwszy od wniosku Wn-D składanego za lipiec 2016 r. pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, którego niepełnosprawność powstała w trakcie zatrudnienia u tego pracodawcy, bez względu na datę zatrudnienia.
- Jak obecnie należy wyliczyć poz. 39 we wniosku Wn-D („bieżący stan zatrudnienia w okresie sprawozdawczym" „ogółem") i poz. 41 we wniosku Wn-D („średni stan zatrudnienia za 12 miesięcy poprzedzających okres sprawozdawczy" – „ogółem"), tj. wykazać efekt zachęty metodą ilościową.
W poz. 39 – za okresy począwszy od stycznia 2015 r., należy wykazać przeciętny miesięczny stan zatrudnienia ustalony w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy zgodnie z art. 2 pkt 32 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (DzUrz UE L 187 z 26 czerwca 2014 r., str. 1) oraz art. 3 i 5 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia.
Składając wnioski za okresy sprawozdawcze począwszy od stycznia 2015 r. nie należy wypełniać poz. 40.
W poz. 41 – za okresy sprawozdawcze począwszy od stycznia 2015 r., należy wykazać 1/12 sumy przeciętnych miesięcznych stanów zatrudnienia ustalonych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy zgodnie z art. 2 pkt 32 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz art. 3 i 5 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia.
Składając wniosek za okresy sprawozdawcze począwszy od stycznia 2015 r. nie należy wypełniać poz. 42.
Zgodnie z art. 5 załącznika 1 rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 liczba personelu odpowiada liczbie rocznych jednostek pracy (RJP), tj. liczbie pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w obrębie danego przedsiębiorstwa lub w jego imieniu w ciągu całego uwzględnianego roku referencyjnego. Pracę osób, które:
- nie przepracowały pełnego roku,
- pracowały w niepełnym wymiarze godzin, bez względu na długość okresu zatrudnienia, lub
- pracowników sezonowych oblicza się jako część ułamkową RJP.
W skład personelu wchodzą:
- pracownicy,
- osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego,
- właściciele-kierownicy,
- partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.
Mając na uwadze to, że dla właścicieli oraz partnerów prowadzących regularną działalność gospodarczą w przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe, nie ustala się nominalnego wymiaru czasu pracy, analogicznie jak w przypadku wymiaru czasu pracy wynikającego z umowy o pracę, czy wymiaru czasu pracy wykonawców pracy nakładczej, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej, zgodnie z opinią Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON-I-52311-195-2-LK/2011) należy przyjąć nominalny wymiar czasu pracy tych osób równy 1. Ewentualne ustalenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu tych osób może wynikać z formalnej niepełnomiesięcznej aktywności tych osób (np. gdy wspólnik przystąpił do spółki w połowie miesiąca).
Uwaga! Wliczanie ww. osób do stanu zatrudnienia, o którym mowa, nie oznacza, że na te osoby przysługuje dofinansowanie do wynagrodzeń. Można się o nie starać wyłącznie na pracowników w rozumieniu art. 2 k.p. oraz na niepełnosprawnych wykonawców pracy nakładczej, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji.
Do bieżącego stanu zatrudnienia nie należy wliczać:
- praktykantów lub studentów odbywających szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym,
- osób przebywających na urlopie macierzyńskim,
- osób przebywających na urlopie wychowawczym,
- osób przebywających na urlopie bezpłatnym,
- osób przebywających na świadczeniu rehabilitacyjnym.
Zgodnie z wyjaśnieniami Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych do stanów zatrudnienia ustalanych na podstawie art. 5 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 nie wlicza się osób na urlopach związanych z rodzicielstwem (macierzyńskim, ojcowskim, wychowawczym, rodzicielskim i innych podobnych urlopów przewidzianych w prawie państwa, któremu podlega pracownik pracodawcy wnioskującego o dofinansowanie).
Uwaga! Dane wykazane w poz. 39 i 41 podaje się stosując zaokrąglenie w dół – jeżeli pierwsza odrzucona cyfra należy do przedziału od 0 do 4 albo w górę – gdy pierwsza odrzucona cyfra należy do przedziału od 5 do 9.
Pozycje 39-41 wypełnia pracodawca, dla którego dofinansowanie stanowi pomoc publiczną.
Edyta Sieradzka, Wiceprezes Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych