Regulamin wynagradzania powinien odzwierciedlać dotychczasową praktykę

Nowy regulamin wynagradzania powinien opisywać istniejące w praktyce u danego pracodawcy zasady wynagradzania. Np. jeśli podwładni byli uprawnieni do prywatnej opieki medycznej, wewnętrzna regulacja powinna zawierać o tym odpowiednią wzmiankę.

Publikacja: 16.09.2016 02:00

Regulamin wynagradzania powinien odzwierciedlać dotychczasową praktykę

Foto: 123RF

Rz: Czy treść wprowadzanego regulaminu wynagradzania ma odpowiadać temu, co dotychczas znajdowało się w umowach o pracę pracowników?

dr Patrycja Zawirska, radca prawny, partner, K&L Gates: Nowy regulamin wynagradzania powinien opisywać istniejące w praktyce u danego pracodawcy zasady wynagradzania. Przykładowo, jeśli podwładni byli uprawnieni do prywatnej opieki medycznej, wewnętrzna regulacja powinna zawierać o tym odpowiednią wzmiankę. Jeżeli pewna grupa zatrudnionych otrzymywała premię za wyniki sprzedaży, zasady bonusowe tego zespołu powinny zostać zaadresowane w regulaminie. To samo dotyczy widełek płacowych – należy ustalić widełki istniejące w firmie w praktyce i odwzorować je w nowej regulacji. Oczywiście, można dodać jakiś benefit lub zmienić zasady na korzyść zatrudnionych. Modyfikacje na niekorzyść będą natomiast (dla swojej skuteczności) wymagać zawarcia z pracownikami indywidualnych porozumień zmieniających albo wręczenia im wypowiedzeń warunków pracy i płacy.

Co, jeśli zasady wynagradzania pracowników były różne i zależały od ustaleń z kandydatem do pracy? Czy tworzenie regulaminu to czas na ujednolicenie tych reguł?

Taka praktyka nie jest najlepsza. Osoby wykonujące tę samą pracę lub pracę tej samej wartości powinny otrzymać analogiczne benefity. Kryterium różnicowania nie powinna być okoliczność, że ktoś lepiej negocjował warunki na starcie. Oczywiście, nie oznacza to, że pracodawca musi stosować dokładnie te same zasady wobec wszystkich podwładnych, niezależnie od tego, jaką pracę wykonują, jakie mają kwalifikacje itd. Oznacza to natomiast, że szef powinien kierować się zasadą niedyskryminacji.

Jednym z celów regulaminu wynagradzania ma być ujednolicenie zasad płacowych w firmie. Realizuje się go przede wszystkim poprzez tworzenie taryfikatorów stanowisk i odnoszących się do nich tabel wynagrodzeń (z widełkami płacowymi). Co istotne, indywidualne umowy nie mogą gwarantować mniej niż regulamin wynagradzania (w takim przypadku i tak należne byłyby bardziej korzystne dla podwładnych postanowienia regulaminu). Mogą być za to bardziej szczodre, jednak z zastrzeżeniem wcześniejszych uwag dotyczących zakazu dyskryminacji i okoliczności, że dobra praktyka wymaga stosowania przez szefów zasad płacowych w sposób jednolity.

Czy wszystkie postanowienia regulaminu wynagradzania wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia ogłoszenia?

Postanowienia takie same lub korzystniejsze niż w umowie o pracę wchodzą w życie po 2 tygodniach od ogłoszenia regulaminu. Natomiast te, które są mniej korzystne niż dotychczasowy angaż, wymagają zastosowania porozumienia zmieniającego, a w wypadku braku zgody pracownika na nowe warunki – wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Niedokonanie zmiany zasad na niekorzyść zatrudnionych na poziomie indywidualnym skutkuje zachowaniem przez pracowników dotychczasowych lepszych benefitów.

Czy zmniejszenie zatrudnienia poniżej 20 pracowników, gdy już wszedł w życie regulamin wynagradzania, oznacza, że przestaje on obowiązywać?

Nie, regulamin pozostaje w mocy. Żeby przestał (automatycznie) obowiązywać, musiałby istnieć szczególny przepis, przewidujący taki skutek. Tymczasem według kodeksu pracy regulamin wynagradzania przestaje wiązać jedynie w wypadku objęcia wszystkich podwładnych układem zbiorowym pracy. Dyskusyjne jest to, w jaki sposób pozbyć się wydanego wcześniej regulaminu w przypadku spadku zatrudnienia. Na pewno zależy to od tego, czy w zakładzie funkcjonują związki zawodowe oraz czy uchylenie regulaminu wiąże się z odebraniem lub pogorszeniem jakichkolwiek warunków wynagradzania zatrudnionych. Jest to jednak odrębny i skomplikowany temat.

—not.j.kal.

Rz: Czy treść wprowadzanego regulaminu wynagradzania ma odpowiadać temu, co dotychczas znajdowało się w umowach o pracę pracowników?

dr Patrycja Zawirska, radca prawny, partner, K&L Gates: Nowy regulamin wynagradzania powinien opisywać istniejące w praktyce u danego pracodawcy zasady wynagradzania. Przykładowo, jeśli podwładni byli uprawnieni do prywatnej opieki medycznej, wewnętrzna regulacja powinna zawierać o tym odpowiednią wzmiankę. Jeżeli pewna grupa zatrudnionych otrzymywała premię za wyniki sprzedaży, zasady bonusowe tego zespołu powinny zostać zaadresowane w regulaminie. To samo dotyczy widełek płacowych – należy ustalić widełki istniejące w firmie w praktyce i odwzorować je w nowej regulacji. Oczywiście, można dodać jakiś benefit lub zmienić zasady na korzyść zatrudnionych. Modyfikacje na niekorzyść będą natomiast (dla swojej skuteczności) wymagać zawarcia z pracownikami indywidualnych porozumień zmieniających albo wręczenia im wypowiedzeń warunków pracy i płacy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara