Dobra osobiste: Umieszczenie w sieci zdjęcia pracownika wymaga jego zgody

Wizerunek osób zatrudnionych w firmie, o czym pracodawcy często zapominają, jest prawnie chronionym dobrem osobistym. Jego wykorzystywanie podlega takim samym ograniczeniom, jak przy innych dobrach osobistych i danych osobowych.

Aktualizacja: 20.08.2016 12:01 Publikacja: 20.08.2016 08:46

Dobra osobiste: Umieszczenie w sieci zdjęcia pracownika wymaga jego zgody

Foto: AFP

Na rozpowszechnianie wizerunku pracownika np. przez umieszczenie na stronie internetowej firmy czy w folderach reklamowych, pracodawca powinien co do zasady uzyskać zgodę tej osoby. Jest to ogólna reguła wynikająca z art. 81 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 666), w myśl której rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.

Konieczna zgoda

Wizerunek pracownika, zgodnie ze stanowiskiem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, to również dane osobowe podlegające ochronie, a ich przetwarzanie wymaga podstawy prawnej. Taką podstawą może być zgoda pracownika, przy czym nie może być ona zbyt ogólna ani dorozumiana i musi być wyrażona dobrowolnie. Składając oświadczenie woli w tym zakresie, pracownik powinien mieć świadomość przede wszystkim zakresu udzielonej zgody, a więc tego, w jaki sposób i w jakim celu jego wizerunek może zostać przez pracodawcę wykorzystany. Nie wystarczy zatem odebranie od pracownika w momencie nawiązania stosunku pracy oświadczenia, że wyraża on z góry zgodę na nieograniczone co do formy, sposobu, czasu i  celu wykorzystywanie jego wizerunku przez pracodawcę. Całkowicie abstrakcyjnie wyrażona zgoda, w oderwaniu od konkretnych zamierzeń pracodawcy, nie pozwala bowiem zatrudnionemu na świadomą ocenę skutków podjętej decyzji.

Specyfika pracy

W pewnych przypadkach rozpowszechnianie przez pracodawcę wizerunku pracownika jest jednak dopuszczalne nawet bez jego zgody. Dotyczy to sytuacji, kiedy specyfika wykonywanej przez pracownika pracy w sposób oczywisty i z góry wiadomy obu stronom wymaga przetwarzania wizerunku pracownika. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest w takim wypadku art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z nim przetwarzanie danych jest dopuszczalne, jeśli jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną. Przykładem tego rodzaju pracy, której charakter wymaga wykorzystywania wizerunku, jest chociażby praca aktora czy prezentera telewizyjnego.

Zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zezwolenia nie wymaga również rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza oraz osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych czy zawodowych.

Podstawa roszczenia

W razie naruszenia przez pracodawcę prawa pracownika do jego wizerunku swoje roszczenia może on oprzeć zarówno na przepisach kodeksu cywilnego dotyczących ochrony dóbr osobistych, przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jak i ustawy o ochronie dóbr osobistych. Katalog roszczeń, jakie przysługują pracownikowi, jest więc szeroki i obejmuje m.in. prawo do żądania zaniechania nieuprawnionego używania wizerunku, usunięcia skutków naruszenia, zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, jak również naprawienia szkody poniesionej na skutek naruszenia.

Niezależnie od roszczeń cywilnoprawnych, jakie przysługują pracownikowi w razie naruszenia jego prawa do wizerunku, pracodawca naraża się też na sankcje karne publicznoprawne wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych.

W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych z urzędu lub na wniosek osoby zainteresowanej może nakazać m.in. usunięcie stwierdzonych uchybień czy usunięcie danych osobowych.

GIODO nie ma prawa nakładać kar finansowych za naruszenie przepisów ustawy. Administratorowi danych osobowych i innym osobom odpowiedzialnym za ochronę danych osobowych grożą jednak sankcje za nieupoważnione udostępnianie danych. Może to być kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Autorka jest radcą prawnym Kancelaria Adwokacka Janusz Łomża z Lublina

Na rozpowszechnianie wizerunku pracownika np. przez umieszczenie na stronie internetowej firmy czy w folderach reklamowych, pracodawca powinien co do zasady uzyskać zgodę tej osoby. Jest to ogólna reguła wynikająca z art. 81 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 666), w myśl której rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.

Konieczna zgoda

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a