- Pracownicy pracują na podstawie miesięcznych harmonogramów czasu pracy, w systemie podstawowym na dwie zmiany (6.00-14.00 i 14.00-22.00). Działamy zwykle od poniedziałku do piątku. Tworzymy harmonogramy na okresy miesięczne. Niekiedy pracownicy w trakcie miesiąca chcą się zamienić ze sobą na zmiany robocze. Czy możemy się na to zgodzić? Na co należy zwrócić uwagę w przypadku takiej zmiany? – pyta czytelniczka.
Pracodawca może zmienić grafiki na podstawie wniosków pracowników. Takie działanie należy uznać za dokonane na rzecz zatrudnionych – skoro zgłaszają taką prośbę, to zmiana jest w ich interesie. Nie zwalnia to jednak z konieczności przestrzegania przepisów o czasie pracy. Zamiana jest możliwa, jeśli nie będzie naruszała regulacji dotyczących minimalnych odpoczynków, norm dobowych czasu pracy i nie będzie skutkowała ponownym rozpoczynaniem pracy w tej samej dobie pracowniczej. To, że pracownicy złożyli wniosek, nie oznacza, że nie powstaną nadgodziny w razie przekroczenia dobowego.
Konieczny grafik
Pracodawca nie musi tworzyć harmonogramu czasu pracy tylko wtedy, gdy spełniona jest jedna z następujących przesłanek:
1) rozkład czasu pracy pracownika wynika z prawa pracy albo z umowy o pracę (są to stałe rozkłady wskazujące na wykonywanie pracy w tych samych dniach i tych samych godzinach, np. zapis regulaminu: Pracownicy działu administracji pracują od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00-16.00),
2) pracodawca w porozumieniu z zatrudnionym ustali czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm czasu pracy (czyli stosowany jest zadaniowy czas pracy),