- wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych lub zdrowotnego osób, które przestały im podlegać,
- rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, tj. obowiązek przekazywania do ZUS wymaganych prawem dokumentów rozliczeniowych,
- opłacania składek na ubezpieczenia i fundusze pozaubezpieczeniowe wymienione w ustawie,
- zgłaszania do ZUS zmian w zakresie danych wykazanych we wcześniej złożonych dokumentach ubezpieczeniowych oraz korygowania stwierdzonych w nich nieprawidłowości.
Co do zasady, umowa o pracę i umowa zlecenie (z wyłączeniem bardziej skomplikowanych sytuacji, tzw. zbiegu tytułów do ubezpieczeń) podlegają pełnym składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne liczone od rzeczywistego wynagrodzenia otrzymywanego przez ubezpieczonego. Umowa o dzieło nie podlega póki co składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Trwają jednak prace legislacyjne, które być może spowodują „ozusowanie" również tych umów.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na niedawne zmiany do ustawy systemowej, tj. wprowadzenie nowej instytucji prawnej nieznanej dotąd w naszym porządku prawnym. Mianowicie chodzi o art. 38a. Przepis ten po zmianie pozwala ZUS, na mocy decyzji administracyjnej, ustalić/określić, że dany podmiot gospodarczy jest płatnikiem składek i ma uregulować zaległe składki za podmiot zalegający z ich zapłatą.
W kontekście platform internetowych, wprowadzana regulacja może oznaczać przyjęcie, że to operator platformy internetowej jest płatnikiem ZUS w odniesieniu do zaległych składek, które powinien płacić zleceniodawca.
Relacja B2B
Co do zasady, w sytuacji, w której zleceniodawca prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą, jego relacje ze zleceniobiorcami nawiązywane za pośrednictwem platformy internetowej są objęte mniejszymi formalnościami niż wtedy, gdy usługi wykonuje poza działalnością gospodarczą. Zleceniodawca nie występuje wówczas w charakterze płatnika podatku PIT ani składek na ZUS. Daniny te co do zasady rozlicza podmiot prowadzący działalność gospodarczą. ?
Komentarz eksperta
Marcin Eckert, radca prawny, senior associate w zespole prawa pracy kancelarii Bird & Bird
Obowiązujące przepisy nie odróżniają świadczenia pracy za pomocą narzędzi/platform internetowych i uzyskiwania świadczeń w oparciu o inne niż tradycyjne metody. Co za tym idzie, zatrudnienie za pośrednictwem platformy internetowej jest związane z koniecznością zapewnienia takich samych standardów zatrudnienia oraz obowiązków rozliczeniowych, co zatrudnienie w ramach zwykłych umów.
Z punktu widzenia rozwoju nowych narzędzi i platform internetowych, takie ograniczenie stanowi istotną barierę dla ich rozwoju w Polsce. Z założenia bowiem takie platformy chciałyby działać przy ograniczonych do minimum obowiązkach dokumentacyjnych i rozliczeniowych.
W najbliższej przyszłości państwo będzie musiało określić sposoby działania dorywczej i zadaniowej pracy świadczonej przy wykorzystaniu platform internetowych, związane z tym zabezpieczenie społeczne oraz obciążenia podatkowe i w zakresie ubezpieczeń społecznych.
W mojej ocenie, właściwym kierunkiem rozwoju powinno być uproszczone i zryczałtowane obciążenie daniną publicznoprawną takiej pracy (np. 8,5 proc. zryczałtowany PIT i kilkuprocentowy ZUS pobierany u źródła przez zleceniodawcę). To rozwiązanie w praktyce mogłoby ograniczyć szarą strefę w dorywczym i okazjonalnym zatrudnieniu, a jednocześnie zapewnić dodatkowe dochody budżetowe.
Niewątpliwie, w przypadku braku nowych systemowych rozwiązań, nowe formy zatrudnienia, platformy internetowe i nowoczesne narzędzia zatrudnienia i tak będą działały w Polsce, wykorzystując wszystkie dostępne luki i braki w przepisach, ze stratą dla świadczących pracę w tych warunkach oraz ze stratą dla dochodów budżetowych państwa.
Pozostałe ryzyka dla operatorów platformy
- Agencja pracy tymczasowej
Biorąc pod uwagę modele biznesowe platform internetowych działających w obszarze zatrudnienia, istnieje ryzyko, że operator platformy internetowej zostanie uznany za agencję pracy tymczasowej. Przez to do jego działań trzeba będzie stosować przepisy ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych i wynikające z niej obostrzenia.
- Płaca minimalna
Płaca minimalna wynosi obecnie 13 zł za godzinę pracy. Zatrudniający zobowiązani są do przyjęcia rozwiązania, w którym jest możliwe ustalenie, czy wysokość wynagrodzenia za godzinę pracy stanowi co najmniej ustawowe minimum. Nieprzestrzeganie przepisów o płacy minimalnej objęte jest karami.
- Zatrudnianie cudzoziemców
Stosowanie aplikacji/platformy internetowej nie zwalnia potencjalnych zleceniodawców z konieczności przestrzegania przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Zakres obowiązków z tym związanych zależy od kraju pochodzenia cudzoziemca i rodzaju wykonywanej przez niego pracy. Może być on związany z koniecznością uzyskania zezwolenia na pracę wydawanego na konkretny rodzaj pracy u danego zleceniodawcy.
Oferowanie zatrudnienia zleceniobiorcom będącym obywatelami innych państw niż państwa UE za pośrednictwem platformy internetowej powinno uwzględniać pełny zakres obowiązków w tym zakresie.