Zakaz korzystania przez pracowników ze służbowej poczty e-mail w celach prywatnych

Pracodawca planuje wprowadzić całkowity zakaz korzystania przez pracowników ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Działający w firmie związek zawodowy zażądał włączenia go w proces implementacji tych zmian. Czy pracodawca może wprowadzić takie zmiany? Jeśli tak, to czy powinien mieć w tym udział związek zawodowy? Firma zatrudnia 250 pracowników.

Publikacja: 24.05.2018 06:30

Zakaz korzystania przez pracowników ze służbowej poczty e-mail w celach prywatnych

Foto: Adobe Stock

Firmowe regulaminy mogą zawierać postanowienia o zakazie korzystania ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Wprowadzenie takich zapisó w jest wręcz rekomendowane. Dlatego wiele firm decyduje się obecnie na ich wprowadzenie oraz monitorowanie sprzętu służbowego i e-maili.

Brak zakazu dostępu do prywatnego maila

Jeżeli z firmowych przepisów wewnętrznych nie wynika zakaz używania skrzynki służbowej do celów prywatnych, to dla pracodawcy może to oznaczać problem. Jeśli w skrzynce znajdują się prywatne maile pracownika, to pracodawca ryzykuje, że w trakcie monitoringu odczyta prywatną korespondencję. Takie działanie będzie stanowić ingerencję w prywatność pracownika, naruszenie tajemnicy korespondencji i innych dóbr osobistych.

Zmiana organizacji pracy w firmie

Decydując się na wprowadzenie zakazu wysyłania prywatnych maili ze skrzynki służbowej, należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury. Zmiany w sposobie używania służbowych skrzynek do celów prywatnych dotyczą zagadnień związanych z organizacją pracy w firmie.

Zgodnie z kodeksem pracy, organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa się w regulaminie pracy. Zmiany w organizacji pracy powinny być więc przeprowadzone poprzez odpowiednie dostosowanie treści regulaminu pracy lub dodanie nowych zapisów regulujących kwestie wysyłania prywatnych maili ze skrzynki służbowej.

Nowe zasady a związki zawodowe

Wprowadzenie zmian do regulaminu pracy powinno się odbyć według procedury przewidzianej dla wprowadzenia samego regulaminu. Oznacza to, że zmiany podlegają uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Wobec tego, pracodawca powinien poinformować związek o proponowanych zmianach. Następnie strony powinny wspólnie ustalić termin na uzgodnienie zmian do regulaminu. Co istotne, nie muszą osiągnąć konsensusu. Jeżeli nie dojdzie do uzgodnienia treści zmian w umówionym terminie, pracodawca może implementować je samodzielnie.

Po wprowadzeniu zmian do regulaminu, pracodawca musi powiadomić o nich pracowników. Taka notyfikacja powinna się odbyć na piśmie i w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie, np. poprzez umieszczenie odpowiedniej informacji na tablicy ogłoszeń, opublikowaniu jej w intranecie lub przekazaniu treści zmian każdemu zatrudnionemu. Zmiany wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników. ?

Katarzyna Dulewicz radca prawny, Partner w kancelarii CMS

Firmowe regulaminy mogą zawierać postanowienia o zakazie korzystania ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Wprowadzenie takich zapisó w jest wręcz rekomendowane. Dlatego wiele firm decyduje się obecnie na ich wprowadzenie oraz monitorowanie sprzętu służbowego i e-maili.

Brak zakazu dostępu do prywatnego maila

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego