Od 1 marca 2018 r. obowiązują nowe zasady zakazujące pracy w handlu (czyli procesu sprzedaży polegającego na wymianie towaru lub wyrobu na środki pieniężne) oraz wykonywania w placówce handlowej czynności z nim związanych (w tym czynności powiązanych z magazynowaniem towarów lub ich inwentaryzacją). Stało się to na mocy ustawy z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (DzU poz. 305). Jej przepisy wymusiły na podmiotach nimi objętych zmianę w organizacji pracy pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów prawa cywilnego (przede wszystkim zleceniobiorców).
Przywołany akt prawny nie modyfikuje ogólnych reguł odnoszących się do kwestii rozliczania pracy niedzielnej. Niemniej jednak ustanawia on nową definicję niedzieli, która różni się od tej zawartej w kodeksie pracy.
Niedziela niedzieli nierówna
W myśl nowych uregulowań:
- przez placówkę handlową należy rozumieć obiekt, w którym jest prowadzony handel oraz są wykonywane czynności związane z handlem, w szczególności: sklep, stoisko, stragan, hurtownię, skład węgla, skład materiałów budowlanych, dom towarowy, dom wysyłkowy, biuro zbytu – jeżeli w takiej placówce praca jest wykonywana przez pracowników lub zatrudnionych (np. zleceniobiorców),
- spod zakazu handlu wyłączono kolejne dwie niedziele poprzedzające pierwszy dzień Bożego Narodzenia, niedzielę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy, ostatnią niedzielę przypadającą w styczniu, kwietniu, czerwcu, sierpniu,