Chcielibyśmy wprowadzić w regulaminie całkowity zakaz przebywania na terenie zakładu poza godzinami pracy. Obawiamy się m.in. roszczeń o uznanie czasu przebywania w firmie po godzinach za pracę nadliczbową. Czy taki zakaz można zapisać w regulaminie pracy? – pyta czytelnik.
Określenie warunków przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu wchodzi w zakres treści regulaminu pracy (art. 104
1
§ 1 pkt 1 kodeksu pracy). Należy pamiętać, że w praktyce mało który pracownik wchodzi na swoje stanowisko pracy równo o czasie i wychodzi z niego dokładnie o godzinie zakończenia pracy. Wcześniejsze przybycie czy nieco późniejsze wyjście spowodowane są choćby kwestiami komunikacyjnymi.
Nie zawsze takie dłuższe przebywanie w firmie związane jest z dłuższą pracą zarobkową czy korzystaniem ze sprzętu służbowego w szeroko pojętych celach prywatnych. Trudno np. oczekiwać, aby pracodawca trzymał przed budynkiem pracowników, którzy dotarli 10 czy 15 minut przed rozpoczęciem dniówki. Natomiast przy wielu pracach wejście na teren zakładu oznacza wstęp bezpośrednio do pomieszczenia pracy.