Wpływ zakazu handlu w niedziele na transport i dostawę towarów

Przewoźnicy i dostawcy muszą dostosować się do nowych reguł ograniczających sprzedaż w niedziele i święta.

Aktualizacja: 11.03.2018 17:46 Publikacja: 09.03.2018 04:51

Wpływ zakazu handlu w niedziele na transport i dostawę towarów

Foto: AdobeStock

W 2018 r. będziemy mieć 23 niedziele wolne od handlu. Powyższe wpłynie nie tylko na zachowania konsumentów. Wymusi również na sieciach handlowych i sprzężonych z nimi firmach transportowych zmianę modelu prowadzenia biznesu.

– W zależności od położenia i specyfiki centrum handlowego różne decyzje będą podejmowane w przypadkach, w których zgodnie z ustawą część lokali w centrum handlowym (np. food courty, apteki) może być otwarta w niedzielę, a reszta nie. Część centrów zapewne będzie mimo to zamknięta w całości, część natomiast udostępni możliwość handlu w dozwolonym przez ustawę zakresie – mówi radca prawny Andrzej Lulka, z kancelarii Andrzej Lulka i Wspólnicy, specjalizującej się w prawie nieruchomości.

– Oczywiście były prowadzone symulacje wpływu zakazu na łączne obroty w danych obiektach. Panuje jednak atmosfera wyczekiwania na pierwsze wyniki, które pokażą, czy zakaz handlu w niedzielę zmniejszył rzeczywiste obroty, czy klienci jednak zaspokoją swój apetyt zakupowy w inne dni – dodaje.

W ocenie adwokat Barbary Klimczyk, associate w zespole prawa pracy w kancelarii Bird&Bird, zmiany w obowiązującej od 1 marca ustawie o zakazie handlu mogą odczuć przede wszystkim małe firmy transportowe, które będą skazane na ograniczenie zatrudnienia.

– Trzeba mieć na uwadze także możliwość ewentualnych renegocjacji umów zawartych pomiędzy sklepami a przewoźnikami czy dystrybutorami. Sklepy zmuszone bowiem będą do takiego planowania zaopatrzenia, aby towaru nie zabrakło w poniedziałek rano, pomimo braku dostawy w niedzielę – zauważa mecenas Barbara Klimczyk.

– Konieczne będzie zatem zwiększenie dostaw w inne dni, co może prowadzić do nadmiernego skumulowania towaru w magazynach sklepowych. Wyzwaniem może się okazać także zaplanowanie dostaw i ilości towarów o krótkim terminie przydatności do spożycia – dodaje.

W 2018 r. będziemy mieć 23 niedziele wolne od handlu. Powyższe wpłynie nie tylko na zachowania konsumentów. Wymusi również na sieciach handlowych i sprzężonych z nimi firmach transportowych zmianę modelu prowadzenia biznesu.

– W zależności od położenia i specyfiki centrum handlowego różne decyzje będą podejmowane w przypadkach, w których zgodnie z ustawą część lokali w centrum handlowym (np. food courty, apteki) może być otwarta w niedzielę, a reszta nie. Część centrów zapewne będzie mimo to zamknięta w całości, część natomiast udostępni możliwość handlu w dozwolonym przez ustawę zakresie – mówi radca prawny Andrzej Lulka, z kancelarii Andrzej Lulka i Wspólnicy, specjalizującej się w prawie nieruchomości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego