- Zepsuła się maszyna, którą obsługiwał pracownik. Twierdzi on, że postępował zgodnie z instrukcją obsługi i nie ponosi winy za to, co się stało. Ocena, czy nastąpiło to na skutek jego działania, wymaga przeprowadzenia postępowania przez komisję. Sprawa jest dosyć skomplikowana. Prace potrwają ok. 2-3 tygodni. Czy jeśli okaże się, że jednak pracownik zawinił, będziemy mogli nałożyć na niego karę porządkową po tym czasie? – pyta czytelnik.
Tak. Jeżeli komisja wykaże, że pracownik dopuścił się naruszenia obowiązków, karę będzie można nałożyć w ciągu 2 tygodni od przedstawienia analizy zaistniałego zdarzenia. W żadnym wypadku nie wolno zastosować tej kary po upływie 3 miesięcy od wystąpienia awarii.
Za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować wobec zatrudnionych:
- karę upomnienia,
- karę nagany.