Świadectwo pracy na nowych zasadach

Od 2017 r. okresów terminowego zatrudnienia nie poświadcza się już co 24 miesiące. Pracodawca nie musi wydać świadectwa, gdy przerwa w zatrudnieniu jest krótsza niż 7 dni. Nowe rozporządzenie wprowadziło zmiany we wzorze tego dokumentu.

Aktualizacja: 21.01.2017 14:41 Publikacja: 21.01.2017 14:00

Wydania świadectwa pracy nie można uzależniać od rozliczenia się z pracodawcą.

Wydania świadectwa pracy nie można uzależniać od rozliczenia się z pracodawcą.

Foto: 123RF

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe zasady wydawania świadectw pracy. Obok zmian w kodeksie pracy ukazało się nowe rozporządzenie, które reguluje treść i sposób wydawania tych dokumentów, zawierające nowy pomocniczy jego wzór.

Zgodnie z nowymi zasadami obowiązek wydania świadectwa pracy nie dotyczy co do zasady pracodawcy, gdy zamierza zatrudnić tę samą osobę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzednio zawartego z nią stosunku pracy. W takiej sytuacji konieczność wydania tego dokumentu powstanie wyłącznie wtedy, gdy zażąda tego pracownik.

Wniosek w tej sprawie podwładny może złożyć w każdym czasie. Może przy tym wnieść o wydanie świadectwa obejmującego poprzedni okres zatrudnienia lub wszystkie (również poprzednie, jak należy sądzić) okresy zatrudnienia, za które nie otrzymał jeszcze świadectwa pracy. Pracodawca powinien mu wystawić taki dokument w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wniosku w tej sprawie.

Takie żądanie może mieć formę zarówno papierową, jak i elektroniczną. W przypadku tej pierwszej nie ma większego problemu. Chodzi o spisaną na kartce papieru wyraźną prośbę o wydanie świadectwa pracy. Może to być podpisany przez pracownika wydruk komputerowy lub pismo sporządzone w całości odręcznie. Elektroniczna forma wniosku może natomiast budzić wątpliwość, jak ją rozumieć na potrzeby uzyskania świadectwa pracy. Czy chodzi o zachowanie formy z bezpiecznym podpisem elektronicznym, czy może wystarczy zwykły e-mail do pracodawcy, umożliwiający identyfikację podwładnego. Wydaje się, że na potrzeby elektronicznego składania wniosku o wydanie świadectwa pracy nie ma potrzeby posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym, który zapewnia skuteczność na poziomie oświadczeń papierowych.

Zmienione przepisy kodeksu pracy dotyczące świadectw pracy zawierają delegację dla ministra właściwego do spraw pracy w kwestii wydania przepisów wykonawczych. Skutkiem tego jest rozporządzenie z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy. Nowe rozporządzenie w większości stanowi powielenie dotychczasowych rozwiązań; nie było bowiem podstaw do wprowadzania w tym zakresie szczególnej rewolucji.

Do nowości należy zaliczyć uzupełnienie treści świadectwa o kwestie związane z uprawnieniami rodzicielskimi. Obecnie trzeba wykazywać w nich informacje o wykorzystaniu urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, w tym podstawy prawnej ich udzielenia. Ponadto podaje się podstawę prawną udzielenia urlopu wychowawczego, jak również okres korzystania przez pracownika z ochrony przewidzianej w art. 1868 § 1 pkt 2 k.p. (w okresie obniżenia wymiaru czasu pracy przez uprawnionego do urlopu wychowawczego).

Nowością jest również możliwość udzielenia upoważnienia do odbioru świadectwa pracy – obok dotychczasowej formy papierowej można się obecnie posłużyć formą elektroniczną. Pracodawca może ją także stosować w celu zawiadomienia pracownika o negatywnym rozpatrzeniu wniosku o sprostowanie świadectwa pracy.

Podobnie jak w przypadku elektronicznego wniosku pracownika o wydanie świadectwa pracy, wydaje się, że zarówno upoważnienie do odbioru tego dokumentu, jak i informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku o jego sprostowanie, można zawrzeć w korespondencji przesłanej drogą e-mailową.

Przepisy rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy nie regulują formy wniosku pracownika w sprawie sprostowania świadectwa pracy. Należy przyjąć, że dopuszczalna jest forma dowolna, ze szczególnym uwzględnieniem – dla celów dowodowych – papierowej i elektronicznej.

Autor jest prawnikiem, ekspertem prawa pracy

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe zasady wydawania świadectw pracy. Obok zmian w kodeksie pracy ukazało się nowe rozporządzenie, które reguluje treść i sposób wydawania tych dokumentów, zawierające nowy pomocniczy jego wzór.

Zgodnie z nowymi zasadami obowiązek wydania świadectwa pracy nie dotyczy co do zasady pracodawcy, gdy zamierza zatrudnić tę samą osobę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzednio zawartego z nią stosunku pracy. W takiej sytuacji konieczność wydania tego dokumentu powstanie wyłącznie wtedy, gdy zażąda tego pracownik.

Pozostało 83% artykułu
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona