Tam, gdzie inspektor pracy stwierdził w zakładzie nieprawidłowości, ustalenia z kontroli przybierają formę protokołu. Warto się z nim szczegółowo zapoznać i wnieść do niego umotywowane zastrzeżenia. Daje to szansę na zmianę lub uzupełnienie dokumentu zgodnie z wolą kontrolowanego. Może to mieć kluczowe znaczenie dla skutków wizyty badającego.
Dwie formy
Celem kontroli inspektora pracy jest ustalenie stanu faktycznego co do przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także regulacji o legalności zatrudnienia. Ustalenia te muszą zostać należycie udokumentowane. Przy stwierdzeniu bowiem przez inspektora naruszeń w zakresie objętym kontrolą będą one stanowiły podstawę zastosowania przez niego adekwatnych środków prawnych. Chcąc wyeliminować dowolność przy dokumentowaniu czynności kontrolnych, ustawodawca wprowadził dwie formy, z których może skorzystać inspektor pracy – protokół i notatkę. Zależą one od sytuacji zastanej w zakładzie.
Protokół to podstawowa i najczęściej stosowana forma potwierdzania tego, co inspektorowi udało się ustalić. Wykorzystywany jest on wtedy, gdy kontrola wykazała nieprawidłowości.
Wyjątkiem od tej zasady jest dokumentowanie czynności sprawdzających w formie notatki urzędowej. Stosowana jest wtedy, gdy kontrola nie wykazała nieprawidłowości, co jest rzadkie w praktyce inspektorskiej.
Protokół składa się z 16 wyróżnionych części >patrz ramka. Sa one obligatoryjne, gdyż wynikają z ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz 640, dalej: ustawa o PIP). Aby zapewnić jednolite standardy dokumentowania ustaleń kontrolnych, wszystkie jednostki organizacyjne PIP stosują taki sam wzór protokołu wprowadzony zarządzeniem głównego inspektora pracy. Dlatego każdy pracodawca w kraju otrzyma po kontroli protokół napisany według takiego samego schematu, choć z różną treścią.