Odśnieżać można bez umowy o pracę

Nie zawsze zamawiający powinni wymagać zatrudniania przez wykonawców pracowników na podstawie umów o pracę. Ostrożnie powinni też formułować wymogi samodzielnej realizacji zamówienia.

Aktualizacja: 14.01.2017 12:42 Publikacja: 14.01.2017 09:00

Odśnieżać można bez umowy o pracę

Foto: 123RF

Od lipca zamawiający określając przedmiot zamówienia powinien m.in. zastanowić się, czy postawić wykonawcy warunek zatrudniania pracowników na etatach. W praktyce pewne problemy sprawia jednak czasem określenie, kiedy taki wymóg jest konieczny, a kiedy nie tylko zbędny ale wręcz nadmierny. Jedną z takich spraw zajmowała się ostatnio Krajowa Izba Odwoławcza. Oceniła, że w przypadku osób obsługujących tzw. nośniki zimowego utrzymania dróg postawienie takiego wymogu było niewłaściwe i nakazała jego usunięcie.

Zmienione przepisy

Obowiązujący od 28 lipca 2016 r. nowy przepis, to ustęp 3a dodany w art. 29 prawa zamówień publicznych. Zgodnie z tą normą zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 kodeksu pracy. Ten przepis kp wskazuje z kolei, że jeśli pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzenie, to mamy do czynienia ze stosunkiem pracy.

Zadania dla kierowców

W związku z tymi przepisami w ramach przetargu na całoroczne utrzymanie autostrady zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia sformułował wymóg zatrudnienia na etacie przez wykonawcę i ewentualnie podwykonawców osób mających zajmować się także obsługą tzw. nośników zimowego utrzymania drogi. Wymagany okres zatrudnienia miał rozpocząć się nie później niż od dnia rozpoczęcia świadczenia usług i miał trwać do końca realizacji przedmiotu umowy. Odwołujący, którym w tym przypadku była branżowa organizacja, wskazał, że taki personel – np. kierowcy, jest angażowany do pracy tylko sporadycznie i to wyłącznie w okresie zimowym. Podkreślał, że utrzymywanie tego personelu przez cały okres realizacji zamówienia na pełnym etacie nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

Zamawiający bronił przed KIO tego wymogu wskazując m.in., że ten personel może w innych porach roku być oddelegowany do innych czynności. Nie przekonało to jednak Izby. Ta podkreśliła bowiem, że:

- po pierwsze, część obowiązków nie może być wykonywana zamiennie, mają one charakter stały (np. patrolowanie), zatem kierowcy nie mogliby znaleźć przy nich zatrudnienia;

- po drugie istnieje też prawdopodobieństwo, że część osób posiadanych odpowiednie uprawnienia do obsługi nośników (np. odpowiednie kategorie uprawnień i prawa jazdy) prowadzi samodzielną działalność gospodarczą i nie zgodzi się na podpisanie umowy o pracę.

Dlatego Izba uznała, że wyłączenie z kręgu osób, dla których zatrudnienie na podstawie umowy o pracę jest obowiązkowe, osób wykonujących obsługę tzw. nośników zimowego utrzymania dróg może nastąpić – bez uszczerbku dla prawidłowego wykonania usługi i bez zaprzeczenia zasadzie promowania przestrzegania przepisów prawa pracy.

W ocenie Izby charakter czynności jakie mają być realizowane przez te osoby nie wpisuje się w hipotezę normy prawnej art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, która odsyła do treści art. 22 § 1 ustawy Kodeks pracy, tj. istota tych czynności nie powoduje, że mamy do czynienia z konieczności zawarcia umowy o pracę, dla której charakterystyczne jest wykonywanie określonych czynności pod nadzorem (kierownictwem), w określonym miejscu i czasie realizacji wyznaczonymi przez pracodawcę – podkreśliła Izba w uzasadnieniu do orzeczenia.

Nie trzeba kosić samemu

Inny zapis opisu przedmiotu zamówienia, który odwołujący skutecznie w tym postępowaniu zakwestionował przed Izbą, dotyczył samodzielności wykonawcy. Zamawiający zdecydował się bowiem na przyznawanie dodatkowych punktów za realizację zamówienia siłami własnymi. Kryterium „samodzielność", któremu przyznano 20 proc., zostało zdefiniowane jako wykonanie zasadniczych usług (tu wymieniono zimowe utrzymanie drogi, patrolowanie, dyżury i koszenie) bez podwykonawców. Izba nakazała wykreślenie z zasadniczych usług wskazanych przy tym kryterium czynności koszenia i zimowego utrzymania dróg. Oceniła bowiem, że, biorąc pod uwagę zakres zamówienia efekt prawidłowego wykonania usługi możliwy jest do uzyskania nawet jeżeli wykonawca zdecyduje się powierzyć wykonywanie tych czynności podmiotowi trzeciemu.

Nie można w chwili obecnej zapominać o znacznie zwiększonym zakresie odpowiedzialności solidarnej ponoszonej przez wykonawcę i jego podwykonawców, a więc ponieważ zamawiający nie przedstawił argumentów przemawiających na konieczności osobistego wykonywania tych części zamówienia, Izba uznała, że możliwa jest ocena ofert w wyznaczonym kryterium przy ograniczeniu zakresu usług zasadniczych, za które wykonawca będzie samodzielnie odpowiedzialny – podkreśliła Izba w uzasadnieniu do orzeczenia.

Zwróciła też uwagę, że żaden z wykonawców, ani odwołujący, nie kwestionowali, że inne czynności – patrolowanie i dyżury na obwodzie utrzymania autostrady – powinien realizować sam wykonawca. Są one bowiem istotne z punktu widzenia celu kontraktu jakim jest prawidłowe utrzymanie drogi. Zdaniem Izby zamawiający nadal będzie mógł w ramach tego kryterium dokonać wyboru wykonawcy, który gwarantuje mu wykonanie najważniejszej części kontraktu siłami własnymi. Czynności koszenia oraz zimowego utrzymania drogi stanowią natomiast jedynie niewielki wycinek obowiązków wykonawcy, więc nawet powierzenie wykonywania tych czynności podmiotowi trzeciemu nie zaprzeczy celowi umowy i prawidłowej realizacji zadania.

W tym samym postępowaniu Izba orzekła także m.in. o konieczności usunięcia z opisu przedmiotu zamówienia wymogu dotyczącego wieku sprzętu (m.in. dla solarek, pługów i innych maszyn związanych z odśnieżaniem zamawiający sformułował bowiem wymóg, by miały one maksymalnie dwa lata w momencie podpisania umowy oraz by pojazdy i sprzęt biorące udział w realizacji nie były starsze niż 8 lat w całym okresie trwania umowy) oraz bardzo wysokich standardów odnoszących się do emisji spalin. KIO podkreśliła też m.in., że mogłoby to ograniczać konkurencję. Wykonawcy nie posiadający takiego sprzętu musieliby bowiem zainwestować spore środki na ich zakup, które szybko by się nie zwróciły.

Trzeba wykazać uzasadnione potrzeby

Jednocześnie jednak w uzasadnieniu do orzeczenia KIO podkreśliła, że prawem zamawiającego jest takie opisanie przedmiotu zamówienia, którego realizacja zaspokoi w najszerszym kontekście określone potrzeby społeczne. Zamawiający musi jednak potrafić każdorazowo wykazać swoje uzasadnione potrzeby.

Analiza zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie, a w szczególności wyjaśnienia zamawiającego, prowadzą do stwierdzenia, że ustalił on warunki udziału w postępowaniu oraz wyznaczył warunki kontraktowe i kryteria oceny ofert, w sposób, który może utrudniać wykonawcom dostęp do przedmiotowego zamówienia i możliwość skonstruowania konkurencyjnej oferty. Z drugiej natomiast strony warunki te w pewnych elementach uznać można za nadmierne i nieadekwatne co do celu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jakim jest wybór wykonawcy gwarantującego należyte wykonanie umowy, posiadającego odpowiednie doświadczenie, a jednocześnie proponującego zamawiającemu ofertę korzystną ekonomicznie – podkreśliła Izba w uzasadnieniu do orzeczenia.

sygnatura akt: KIO 2280/16

- Katarzyna Borowska, radca prawny

Od lipca zamawiający określając przedmiot zamówienia powinien m.in. zastanowić się, czy postawić wykonawcy warunek zatrudniania pracowników na etatach. W praktyce pewne problemy sprawia jednak czasem określenie, kiedy taki wymóg jest konieczny, a kiedy nie tylko zbędny ale wręcz nadmierny. Jedną z takich spraw zajmowała się ostatnio Krajowa Izba Odwoławcza. Oceniła, że w przypadku osób obsługujących tzw. nośniki zimowego utrzymania dróg postawienie takiego wymogu było niewłaściwe i nakazała jego usunięcie.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów