Złe wykonanie pracy pozbawi pracownika pensji

Jeżeli pracownik ze swojej winy wadliwie wykonał produkt lub usługę, co obniżyło ich jakość, jego pobory można odpowiednio zmniejszyć. W skrajnych przypadkach kwota obniżki może sięgnąć 100 proc. wynagrodzenia.

Publikacja: 12.01.2017 06:00

Złe wykonanie pracy pozbawi pracownika pensji

Foto: 123RF

Pracodawcy rzadko decydują się na skorzystanie z możliwości pozbawienia lub obniżenia wynagrodzenia pracownika z tytułu zawinionego wadliwego wykonania produktu lub usługi (jaką daje art. 82 § 1 kodeksu pracy). Wskazuje na to m.in. niewielka liczba sporów sądowych na tym tle, a w konsekwencji mała liczba orzeczeń. Tymczasem to rozwiązanie może stanowić skuteczny instrument przeciwdziałania brakowi staranności i sumienności w pracy.

Trudno zastosować

W praktyce pracodawcy rzadko korzystają z tej możliwości z kilku powodów. Po pierwsze, nie zawsze wiedzą, że mają do dyspozycji taki instrument – istnieje przekonanie, że w ramach swojego ryzyka muszą ponosić koszty wadliwej pracy. Po drugie, zmniejszanie wynagrodzenia jest utożsamiane z jego potrącaniem (co jest oczywiście błędem). To zaś powoduje, że pracodawca, nie znajdując podstawy do potrącenia wynagrodzenia za wadliwość pracy, rezygnuje z tego instrumentu. Po trzecie, samo przekonanie pracodawcy, że dany produkt czy usługa nie spełniają jego oczekiwań, nie jest wystarczające, aby skutecznie pozbawić wynagrodzenia lub je obniżyć. W razie sporu musi on wykazać dwie okoliczności: wadliwość wykonanej pracy i jednocześnie zawinione działanie pracownika. To na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu w zakresie obu tych przesłanek (zob. wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach z 9 października 2014 r., VII Pa109/14). Jeśli obniżył wynagrodzenie, musi też udowodnić, że zakres tego zmniejszenia jest odpowiedni do stopnia pogorszenia jakości produktu lub usługi, co w praktyce może nastręczać trudności.

Ujawniona wada

Prawo do obniżenia wynagrodzenia dotyczy tych prac, które wiążą się z wykonywaniem produktów lub usług przez pracownika. Przyjmuje się, że produkt lub usługa są dotknięte wadą, gdy nie odpowiadają przyjętym normom jakościowym (np. zakładowym lub branżowym) ze względu na wadliwy sposób ich wykonywania (zob. m.in. przywołany wyrok SO w Gliwicach, VII Pa109/14). Wadliwość produktu czy usługi łatwo wykazać pracodawcy, który wprowadził np. wewnętrzną politykę jakości czy standard usług. Jeśli takich norm brak, orzecznictwo i doktryna dopuszczają powołanie się przez pracodawcę na ogólne normy prawa cywilnego (art. 357 k.c. dotyczący jakości świadczenia w zw. z art. 300 k.p.), co oznacza, że pracownik zobowiązany jest wykonać produkt lub usługę na poziomie co najmniej średniej jakości.

Najłatwiej wykazać wadliwość poprzez porównywanie do produktu lub usługi niewadliwej wykonanej przez innego pracownika. Sama wadliwość jednak nie wystarcza – należy wykazać pracownikowi, że była zawiniona, tzn. że wadliwy produkt czy usługę wykonał umyślnie albo na skutek niedbalstwa .

Zniwelowane szkody

Pracownik może usunąć wady produktu lub usługi, zachowując wynagrodzenie za czas spędzony na ich wytworzeniu. Za dodatkowy czas poświęcony na usunięcie wad pensja mu nie przysługuje. Praca przy usuwaniu wad nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, którą pracodawca musiałby rozliczać na specjalnych zasadach (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 20 listopada 1997 r., III APa 63/97).

Oczywiście pracodawca powinien zachować dowód, że ponadwymiarowa praca (choć nie nadliczbowa) jest wynikiem usuwania wad. W wyroku z 12 czerwca 1997 r. (I PKN 204/97) Sąd Najwyższy przyjął, że aby wykazać że podwładny wykonywał pracę ponad normy czasu pracy w wyniku niestarannej lub nieumiejętnej pracy, powodującej konieczność powtórzenia pewnych prac z uwagi na ich niską jakość, pracodawca powinien prowadzić szczegółową dokumentację. Powinna ona pozwalać na ustalenie, w jakim stopniu czas pracy pracownika (dłuższy od wynikającego z norm czasu pracy) był wynikiem tej niestaranności.

Bez żadnej ochrony

W skrajnych wypadkach – jeżeli 100 proc. produktów lub usług jest wadliwych – pracownikowi nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Przepisy ochronne kodeksu pracy ograniczające kwoty, które można potrącić z wynagrodzenia za pracę nie znajdą tu zastosowania, bo obniżenie w trybie art. 82 k.p. to nie potrącenie. Również ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę nie ochroni pracownika. —Łukasz Chruściel

Bez odpowiedzialności zbiorowej

Szukając winnych wadliwie wykonanej pracy nie można stosować odpowiedzialności zbiorowej. Pracodawca musi wykazać, że winę za złą jakość produktu czy usługi ponosi konkretna osoba. Nie wolno obciąć wynagrodzenia wszystkim pracownikom danego działu, jeśli pracodawca nie potrafi wskazać winnego uchybieniom w projekcie przygotowywanym przez cały zespół. Zła jakość produktów wykonanych przez brygadę nie pociąga za sobą bezwarunkowo odpowiedzialności pracownika na zasadzie art. 82 k.p. (wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 29 lutego 2008 r., III APa 272/06). Jeśli jednak pracodawca ma niezbite dowody winy kilku pracowników danego zespołu, może obniżyć wynagrodzenie każdemu z nich.

Zdaniem autora

Łukasz Chruściel, radca prawny, partner kierujący Biurem Kancelarii Raczkowski Paruch w Katowicach

Istotny jest moment ustalenia wadliwości produktu czy usługi. W wyroku z 3 czerwca 1998 r. (I PKN 49/98) Sąd Najwyższy przyjął, że jeśli pracownik wykonuje pracę zgodnie z poleceniami kierownika budowy, który akceptuje jakość i wyniki jego pracy, pracodawca nie może obniżyć mu wynagrodzenia, nawet jeśli inwestor przy odbiorze robót zarzuci, że prace zostały wykonane wadliwie, niezgodnie z umową.

Powyższa teza jest dość kategoryczna. Uważam, że może ona mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy pracodawca miał świadomość, że podwładny wykonuje pracę w sposób niestandardowy i to akceptuje. Tylko wówczas pracownik może zakładać, że niestandardowe wykonanie jest akceptowane i przez to nie jest wadliwe. Jeżeli jednak pracodawca akceptuje pracę nie mając takiej świadomości, to nie powinno to pracownika zwalniać z odpowiedzialności. W przeciwnym wypadku odpowiedzialności unikałyby te osoby, które potrafiłyby ukryć przed pracodawcą wadliwą pracę. Nie taka zaś jest istota tego przepisu.

Pracodawcy rzadko decydują się na skorzystanie z możliwości pozbawienia lub obniżenia wynagrodzenia pracownika z tytułu zawinionego wadliwego wykonania produktu lub usługi (jaką daje art. 82 § 1 kodeksu pracy). Wskazuje na to m.in. niewielka liczba sporów sądowych na tym tle, a w konsekwencji mała liczba orzeczeń. Tymczasem to rozwiązanie może stanowić skuteczny instrument przeciwdziałania brakowi staranności i sumienności w pracy.

Trudno zastosować

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona