Jak zarządzać wydatkami

Smartfon zapłaci, robot zrobi przelew

AdobeStock
Spersonalizowane konta, aplikacje mobilne, sztuczna inteligencja – banki wyraźnie na to stawiają.
 
Polacy coraz chętniej płacą w sklepach telefonem. – Smartfon staje się mobilnym portfelem. Dlatego w mijającym roku utrzymywała się tendencja do uniwersalizacji aplikacji mobilnych – twierdzi Katarzyna Barys z Wydziału Prasowego Orange Finanse. Nowe systemy pojawiły się m.in. w mBanku, Pekao SA (aplikacja PeoPay), eurobanku, Alior Banku oraz BGŻ BNP Paribas (GOmobile).
Część instytucji udostępniła również płatności zbliżeniowe telefonem – Android Pay. Kiedy usługa debiutowała na polskim rynku ponad rok temu, mogli z niej korzystać tylko klienci trzech banków: Alior Banku, Banku Zachodniego WBK i T-Mobile Usługi Bankowe. Dziś usługa jest dostepna również dla klientów m.in.: PlusBanku, BGŻ BNP Paribas, eurobanku, Getin Banku, mBanku, Nest Banku oraz Orange Finanse.

Urzędy na wyciągnięcie ręki

Z poziomu bankowych serwisów elektronicznych można założyć Profil Zaufany ePUAP, z którego klient loguje się do wybranego urzędu. Pierwszym bankiem, który wprowadził taką możliwość, był PKO BP wraz z Inteligo. Później zrobiły to także: ING Bank Śląski oraz Bank Millennium. Dzisiaj do urzędu można się logować również w serwisach mBanku, Pekao SA, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz Envelo (grupa Poczty Polskiej). Rozwiązanie to znacząco ułatwia i skraca czas załatwiania spraw urzędowych.

Konta dopasowane

W tym roku pojawiła się nowa tendencja w konstrukcji kont osobistych. Banki bardziej niż dotąd skupiły się na dostosowaniu parametrów oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Jako pierwszy zrobił to Bank Zachodni WBK, tworząc Konto Jakie Chcę. W ślad za nim podążył Getin Bank (Konto Proste Zasady) i Alior Bank (Konto Jakże Osobiste). – Konto Proste Zasady to efekt wielu rozmów z klientami, którzy wskazywali, co jest dla nich najważniejsze w korzystaniu z rachunku – wyjaśnia Marek Ubysz, dyrektor Departamentu Kont i Depozytów Getin Noble Banku. – Bank stawia na ofertę zrozumiałą dla klientów. Rozwinęliśmy również ofertę kont oszczędnościowych, promując nowe środki wpłacane przez klienta. Oferta ta – w powiązaniu z Kontem Proste Zasady – pozwala na pozyskanie klientów zainteresowanych atrakcyjnym kontem i dobrym oprocentowaniem. Zalety Konta Jakże Osobistego wylicza Mateusz Poznański, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w Alior Banku. – Zaproponowaliśmy spersonalizowany rachunek bankowy. Każdy posiadacz Konta Jakże Osobistego tworzy i modyfikuje je osobiście, w zależności od swoich bieżących potrzeb. Obecnie klienci mogą wybierać spośród dziewięciu usług i funkcjonalności przygotowanych na podstawie szerokich badań i konsultacji – mówi Mateusz Poznański.

Banki dla Ukraińców

Instytucje finansowe zaczęły bardziej interesować się obsługą obywateli Ukrainy, którzy coraz liczniej napływają do Polski w celach zarobkowych. Jak mówi Tomasz Dymowski, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Raiffeisen Polbanku, coraz więcej z tych osób wiąże z naszym krajem swoją przyszłość, osiedla się tu na dłużej. W związku z tym chcą kupować i wyposażyć mieszkania, ale też zakładać własne biznesy. Zgodnie z zapowiedziami polskich pracodawców, to Ukraińcom mają najszybciej rosnąć wynagrodzenia. Będą więc coraz atrakcyjniejszymi dla banków klientami. Już teraz zabiegają o nich m.in.: Getin Bank i Credit Agricole. – W Credit Agricole wszystkie dokumenty niezbędne do otwarcia konta, a także pełna informacja, dostępne są w języku ukraińskim. Oferta obowiązuje od początku listopada. Obejmuje m.in. atrakcyjne warunki przelewów SWIFT – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Biura Komunikacji Korporacyjnej Credit Agricole.

Sztuczna inteligencja coraz popularniejsza

Jednym z nowych trendów technologicznych jest sztuczna inteligencja. W lipcu Credit Agricole, jako pierwszy bank w Polsce, zapoczątkował wykorzystywanie sztucznej inteligencji do obsługi klientów, uruchamiając aplikację na platformie Facebook Messenger. Wprowadzenie chatbota do obsługi klientów zapowiada również Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium. Klienci będą mogli poprzez rozmowę tekstową lub głosową wykonać wiele operacji, np. zrobić przelew, sprawdzić stan konta, historię transakcji, szczegóły dotyczące produktów. Jak zauważa Iwona Markiewicz-Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w Banku BGŻ BNP Paribas, instytucje finansowe mniej zwracają teraz uwagę na to, co robi konkurencja, a bardziej słuchają klienta. Włączają go do procesu kreowania produktu czy projektowania zawartości oraz funkcjonalności serwisów internetowych.

Te tendencje będą kontynuowane

1. Bankowość mobilna – przekonuje się do niej coraz więcej Polaków; banki doskonalą więc swoje aplikacje na smartfony; część instytucji udostępniła płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu; 2. Profil Zaufany ePUAP – w serwisach internetowych wielu banków można założyć Profil Zaufany, pozwalający logować się do serwisów urzędowych; dzięki temu można załatwić przez internet wiele spraw; 3. Nowe konta osobiste – są one dopasowane do różnych potrzeb klientów; w ofercie znajduje się wiele opcji; klient wybiera te, które mu najbardziej odpowiadają; 4. Oferta dla Ukraińców – banki przekonały się, że ta grupa klientów ma coraz większe znaczenie; przygotowują więc dla nich nie tylko dokumenty i informacje w języku ukraińskim, ale także specjalne produkty; 5. Sztuczna inteligencja – to jeden z najważniejszych trendów technologicznych; poprzez rozmowę tekstową lub głosową będzie można wykonać wiele operacji; 6. Banki deklarują, że słuchają klienta – instytucje finansowe chętnie podkreślają, że przed wprowadzeniem zmian w ofertach zlecają badania, żeby poznać preferencje klientów.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL