Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Jak zarzšdzać wydatkami

Mały i lekki, a pomieści bibliotekę

E-booki dużo lepiej czyta się na elektronicznym czytniku niż na tablecie czy smartfonie
AdobeStock
Jakie parametry powinien mieć dobry czytnik elektronicznych ksišżek
Czytnik e-booków to urzšdzenie stworzone do wygodnego czytania ksišżek elektronicznych. Czym się kierować przy jego wyborze? Do najważniejszych parametrów należy rozdzielczoœć ekranu – im wyższa, tym lepiej, bo wtedy tekst jest czytelniejszy. Warto jš sprawdzić w specyfikacji urzšdzenia przed jego zakupem. W najtańszych czytnikach rozdzielczoœć wynosi 800 x 600 pikseli, w droższych sięga nawet 1440 × 1080 pikseli. Bardzo często kupowany Kindle Paperwhite 3 ma właœnie takš rozdzielczoœć. Przekštna ekranu wystarczy że wynosi 6 cali. Na rynku sš również czytniki mniejsze, 5-calowe (np. PocketBook Mini) oraz większe (np. 9-calowy PocketBook InkPad 2). Te duże przydajš się osobom, które przeglšdajš pliki z dużš iloœciš ilustracji.
Dotykowy czytnik sprawdzi się, gdy często robimy notatki zwišzane z czytanymi ksišżkami lub dokumentami, ale tak naprawdę funkcja ta nie jest niezbędna. Znacznie ważniejsza jest możliwoœć podœwietlenia ekranu, zwłaszcza gdy czytamy w półmroku, w komunikacji miejskiej, itp. Najlepiej wybrać urzšdzenie z ekranem wykonanym w technologii papieru elektronicznego (elektroniczny tusz czyli tekst na e-papierze). Stosowane sš dwie technologie e-papieru: starsza e-ink Pearl i nowsza e-ink Carta. Nowsza ma wyższy kontrast obrazu i mniejsze refleksy na powierzchni ekranu. Jeżeli mamy do wyboru podobne urzšdzenia, lepiej zdecydować się na model z e-papierem Carta. Zaletš tej technologii jest też to, że urzšdzenie rzadko ładujemy, œrednio raz na dwa tygodnie. E-booki zapisywane sš w dwóch podstawowych formatach plików: .mobi (jest charakterystyczny głównie dla urzšdzeń Kindle) oraz .epub. Ten drugi jest bardziej popularny, ponieważ rozpoznaje go większoœć czytników. E-booki w internetowych księgarniach najczęœciej dostępne sš w plikach z obydwoma rozszerzeniami. Większoœć czytników wyposażona jest w Wi-Fi, dzięki czemu możliwe jest wgrywanie plików również bezprzewodowo. – Wbudowane WiFi ułatwia korzystanie z urzšdzenia i pozwala na dostęp do obszernych zasobów bibliotecznych. Równie ważna jest obsługa wielu formatów ksišżek. Nasi klienci najczęœciej wybierajš czytniki marek Inkbook i Kindle. Ceny kształtujš się od 329 do 599 zł. Najdroższe urzšdzenia majš większš pamięć wbudowanš – mówi Jakub Koguciuk z MediaMarkSaturn Polska. Pamięć czytników ma zazwyczaj objętoœć 4 lub 8 GB; bez problemu zmieœci się kilkaset ksišżek. Większoœć urzšdzeń ma także port na kartę pamięci, co pozwala jš dodatkowo rozszerzyć. Swojš elektronicznš bibliotekę można przechowywać w chmurze, np w chmurze Dropbox lub we własnej chmurze Amazon (dla urzšdzeń Kindle). Dzisiaj blisko 90 proc. wydawanych ksišżek ma swoje elektroniczne odpowiedniki. Zatem kupujšc czytnik mamy dostęp do niemal wszystkich nowych ksišżek. W dodatku kupujemy je taniej niż drukowane – nawet o 20–30 proc. ©?

Opinie

Karol Krykwiński, Komputronik Podstawowe czytniki w cenie ok. 300 zł zapewniajš wystarczajšcš czytelnoœć, ale osoby lubišce czytać poza domem czy wieczorami powinny wybrać droższe urzšdzenie, które zapewnia nie tylko wyższš rozdzielczoœć, ale też doœwietlenie. Najdroższe czytniki wyróżniajš się np. wodoodpornoœciš, szybszym procesorem, bardziej równomiernym doœwietleniem, mniejszymi ramkami wokół ekranu. Obsługujš też pliki audio, co pozwala na odsłuchanie audiobooków czy słuchanie muzyki podczas czytania. Mariusz Ršk, Neonet Nie warto wybierać modeli z ekranem LCD. Do czytania odpowiednie sš tylko czytniki wyposażone w papier elektroniczny, czyli tzw. E-Ink. Przydadzš się dodatkowe funkcje wpływajšce na komfort użytkowania: wyposażenie czytnika w Wi-Fi (dzięki temu z łatwoœciš będziemy mogli pobierać nowe e-booki) czy wejœcie na kartę SD. Dobrze jest sprawdzić, czy została wbudowana opcja wyœwietlania reklam, czy jej brak. Drugie rozwišzanie oczywiœcie podnosi koszt czytnika, natomiast pierwsze oznacza koniecznoœć oglšdania reklam bez możliwoœci ich wyłšczenia.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL