Polecenie zapłaty polega na automatycznym obcišżaniu konta przez wierzyciela, którym jest np. operator telekomunikacyjny czy dostawca energii, zgodnie z przesyłanymi fakturami.
Polecenie zapłaty można ustawić składajšc w systemie bankowoci internetowej elektroniczny wniosek zezwalajšcy na obcišżanie rachunku przez wskazanš firmę. W kolejnym kroku bank zawiadamia usługodawcę swojego klienta o tym, że faktury powinny również trafiać do niego. Znajdować się na nich powinny informacje o kwocie i terminie płatnoci.
Na podstawie wystawionego przez klienta pozwolenia na obcišżanie przez bank rachunku, wierzyciel wystawia mu więc fakturę za dostarczone usługi i jednoczenie przekazuje informację do banku, który opłaca rachunek automatycznie. Klient nie musi robić już nic. Wystarczy jednorazowe upoważnienie, które działa do odwołania.
Na wykonanš przez bank płatnoć można się nie zgodzić i anulować jš we wskazanym przez instytucję finansowš okresie czasu.
Jeżeli na koncie nie będzie wystarczajšcej iloci rodków, by dokonać automatycznej spłaty, płatnoć ta przepada. W niektórych przypadkach, bank może jednak podjšć próbę spłaty w kolejnych dniach, liczšc na uzupełnienie przez jego klienta brakujšcej kwoty na koncie.