Na wiecie mówi się po angielsku
Jak się okazuje można mówić o wzrocie wiadomoci w tym zakresie, i to na skalę wiatowš. Przy czym z dumš oznajmiamy, że Polacy sš tu w cisłej czołówce. W praktyce oznacza to, że według wymiernych i bardzo konkretnych parametrów, znajomoć angielskiego na skalę wiatowš jest coraz lepsza, na co wskazujš chociażby wyniki prestiżowego raportu EF EPI (English Proficiency Index) za rok 2015. Jest to już pišta edycja międzynarodowego rankingu koncentrujšcego się na znajomoci języka angielskiego wród mieszkańców krajów całego wiata. Można zatem mówić, że mamy tu całkiem wiarygodnš skalę porównawczš.
Czego dowiadujemy z rankingu EF EPI
W tymże znanym i cenionym zestawieniu Polacy prezentujš się bardzo dobrze. W poprzedniej edycji (2014) wypadlimy szczególnie imponujšco znalelimy się bowiem na miejscu 6 miejscu, czyli w grupie Very High Proficiency. Ale dla porzšdku należy dodać, że ubiegłoroczny ranking obejmował badania przeprowadzone w 63 krajach na grupie ponad 750,000 osób powyżej 18 roku życia. Tymczasem aktualna lista to efekt badań, które objęły już 70 państw i ponad 910 tysięcy osób, które ukończyły lat 18. W tym kontekcie tegoroczna lokata dziewišta to nadal ogromny powód do dumy. Szczególnie, że wyprzedzili nas jedynie mieszkańcy krajów skandynawskich, którzy jak wiat wiatem byli zawsze the best, jeli chodzi o angielski. Przed nami uplasowali się również Estończycy, Słoweńcy oraz mieszkańcy Luksemburga. Jeli chodzi o ciekawostki zwišzane z wynikami EF EPI, okazuje się, że statystycznie angielskim lepiej posługujš się kobiety, aczkolwiek różnice te nie sš znaczšce w przypadku czołówki rankingu. Oczywicie angielskim płynniej mówiš Europejczycy. Sytuacja wyglšda dużo gorzej w krajach Afryki Północnej i rodkowowschodnich, z tendencjš spadkowš niestety. Kolejna ciekawostka - w Europie odnotowujemy stały progres, jeli chodzi o język angielski, ale jest jeden kraj, który znacznie odbiega od tej tendencji. Chodzi oczywicie o Francuzów, którzy marnie prezentujš się na tle reszty Europejczyków. Ale cóż wiadomo odwieczny antagonizm na linii Anglia Francja.
Warto przyjrzeć się strukturze wiekowej - oczywicie najpłynniej po angielsku mówiš młodzi ludzie między 18. a 20. rokiem życia, co jest namacalnym dowodem na to, że czym skorupka za młodu nasiškła tym teraz błyszczy w rankingach. Jak wiadomo, język angielski jest obecnie obowišzkowym przedmiotem w szkołach na każdym poziomie nauczania. Spójrzmy jednak na zagadnienie realnie na tym nie kończy się edukacja językowa. Coraz więcej dzieci, młodzież uczęszczajš dzi na kursy angielskiego poza szkołš. Poczštkowo rodzice, a potem sami uczniowie majš wiadomoć, że nauka języka na lekcjach to za mało, aby zdobywać certyfikaty, mówić, słuchać, czytać i myleć po angielsku.
Pamiętajmy - każdy może nauczyć się angielskiego
Z rankingu EF EPI wynika zatem, że coraz lepsza znajomoć języka to domena ludzi młodych. Im starsza wiekowo grupa badanych tym słabiej z biegłociš. Warto jednak wiedzieć, że nic straconego, oferta szkół językowych jest dzi otwarta dla uczniów w każdym wieku. Na pewno warto zainteresować się naukš języka, nawet jeli ma się już grubo ponad statystyczne 18-20 lat. Szczególnie, że coraz częciej możliwoć awansu, lepszych zarobków i większej satysfakcji zawodowej pozostajš w cisłej korelacji z kwalifikacjami, w tym ze znajomociš angielskiego. Być może nie wszyscy majš wiadomoć tego, że dzi kurs angielskiego to nie tylko lekcje w grupie, ławki, nauczyciel, zadania do domu i zajęcia w godzinach pracy. Wychodzšc na przeciw potrzebom różnych grup potencjalnych uczestników kursów angielskiego, duże szkoły takie jak chociażby Speak Up, oferujš tzw. elastyczne podejcie do potrzeb uczniów. Dotyczy to praktycznie wszystkich aspektów nauki od dotychczasowych umiejętnoci, wolnego czasu, przez formę nauczania aż po oczekiwane rezultaty. Co za tym idzie przyszły uczeń szkoły najpierw sprawdza swój poziom wiedzy i definiuje potrzeby oraz oczekiwania. Być może chce popracować nad swobodš konwersacji, a może interesuje go słownictwo branżowe? Niektórym zależy na szybkim opanowaniu języka albo przygotowaniu się do zdobycia certyfikatu. Bardzo istotnym kryterium wyboru konkretnego kursu angielskiego jest dyspozycyjnoć czasowa i forma nauczania. Osobom pracujšcym trudno wygospodarować czas na standardowe, popołudniowe czy poranne lekcje. Dobrym rozwišzaniem sš wówczas indywidualne spotkania w ustalonych godzinach albo wykorzystanie nowoczesnych technologii, np. zajęć online oraz aplikacji na smartfony.
Otwarcie na potrzeby uczestników zajęć, elastyczne podejcie oraz indywidualna ewaluacja, to szerokie możliwoci. Być może dzięki nim okaże się, że w następnych latach również inne grupy wiekowe będš podnosić nasze notowania w prestiżowym raporcie EF EPI.