Promocyjny prezent to koszt działalności

Spółka, która funduje kontrahentom upominki opatrzone swoim logo, może odliczyć wydatki od przychodu.

Aktualizacja: 02.10.2017 07:26 Publikacja: 01.10.2017 19:30

Promocyjny prezent to koszt działalności

Foto: Pixabay

Działania promocyjno-reklamowe przyczyniają się do zwiększenia przychodów z działalności gospodarczej. Zachęcają bowiem klientów do zakupów. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Spółka przekazuje swoim kontrahentom i partnerom biznesowym vouchery oraz zaproszenia do restauracji o wartości 100–500 zł. Można je wymienić na usługę gastronomiczną. Upominki są kierowane do szerokiego grona odbiorców, otrzymać je może każdy kontrahent. Jedyne ograniczenie to ilość prezentów, którymi akurat spółka dysponuje.

Jak podkreślono we wniosku o interpretację, upominki są przekazywane po to, aby się promować i reklamować. Dlatego są zapakowane w koperty albo torebki z logo firmy, mają też nabitą pieczątkę z jej danymi.

Zdaniem spółki taka forma promocji powinna przyczynić się do zwiększenia przychodów z działalności gospodarczej. Dzięki upominkom łatwiej bowiem nakłonić kontrahentów do rozwijania i zacieśniania współpracy. Dlatego wydatki na ich zakup powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Potwierdził, że przekazywanie kontrahentom voucherów oraz zaproszeń nie jest wyłączoną z kosztów reprezentacją. Nie są to bowiem działania budujące wizerunek firmy, ale mające na celu jej reklamę i promocję. A wydatki na reklamę i promocję mogą być podatkowym kosztem.

Dla skarbówki ważne jest to, że prezenty przekazywane są szerokiemu gronu klientów. Istotą reklamy jest bowiem zamiar dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców.

Fiskus podkreślił też, że reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków, w tym poprzez rozpowszechnianie logo. Jest to znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Zwiększa to ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęca do zakupów.

Tak właśnie jest w opisanej sprawie. Przekazywane przez spółkę upominki niosą przekaz reklamowy. Mają zachęcić do podjęcia lub rozszerzenia współpracy, co w konsekwencji prowadzić będzie do zakupu towarów lub usług firmy.

Spełniony jest zatem podstawowy warunek rozliczenia wydatku w podatkowych kosztach – związek z przychodem z działalności gospodarczej.   —wp

numer interpretacji: 0114-KDIP2-2.40 10.125.2017.1.AZ

Działania promocyjno-reklamowe przyczyniają się do zwiększenia przychodów z działalności gospodarczej. Zachęcają bowiem klientów do zakupów. Potwierdza to interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Spółka przekazuje swoim kontrahentom i partnerom biznesowym vouchery oraz zaproszenia do restauracji o wartości 100–500 zł. Można je wymienić na usługę gastronomiczną. Upominki są kierowane do szerokiego grona odbiorców, otrzymać je może każdy kontrahent. Jedyne ograniczenie to ilość prezentów, którymi akurat spółka dysponuje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami