Inne sporty

Ćwiczenia w domu czy siłowni? Wady i zalety

„Od jutra zaczynam ćwiczyć” – ile razy miałeś/miałaś już takie postanowienie? Tym razem naprawdę wystartuj, bez względu na to jaką opcję wybierzesz. Możesz biegać, ćwiczyć w domu korzystając z płyt DVD, zapisać się na siłownię lub zajęcia fitness. Systematyka doprowadzi Cię do celu. Pytanie jaki jest Twój cel, w jakim czasie chcesz go zrealizować i jakie masz preferencje? Analizujemy plusy i minusy ćwiczeń na własną rękę i na siłowni oraz w klubie fitness, a Ty zdecyduj, która opcja jest dla Ciebie najlepsza.

Zalety ćwiczeń na siłowni i w klubie fitness

 1. Trener prawdę Ci powie

Ćwiczenie na siłowni czy w klubie fitness to przede wszystkim możliwość skorzystania z rad profesjonalnego trenera. Instruktor poprawi Cię, gdy źle wykonasz przysiad, pomoże dobrać ćwiczenia do indywidualnych potrzeb i odpowie na Twoje pytania. Co więcej, trener zmotywuje Cię kiedy będziesz chciał się poddać i pomoże zrobić pięć dodatkowych powtórzeń.

 2. Inni ćwiczą więc ja też

Kto chociaż raz był na zajęciach fitness lub siłowni wie, że panuje tam przyjazna atmosfera. Nie ma to jak ćwiczenie z osobami, które mają podobne cele i słabości. Już chcesz się poddać, ale widzisz, że koleżanka po lewej daje radę? Drugi człowiek to przeważnie najlepszy motywator. Na siłowni możesz nawiązać nowe znajomości i oderwać się od monotonii codzienności. Uściski dłoni w szatni, umawianie się na kolejne zajęcia i wymienianie doświadczeń na temat treningu na pewno pomogą w systematyczności.

3. Miejsce i sprzęt

Siłownia siłowni nie równa, ale jeśli nie jesteś właścicielem willi z ogromnym pokojem do ćwiczeń, zakładamy, że znajdziecie na niej lepsze warunki do treningu niż w domu. Sale fitness przeważnie są wyposażone w lustra umożliwiające kontrolowanie poszczególnych ćwiczeń. Znajdziecie tam też wszystkie sprzęty potrzebne na zajęciach, od kettli, przez bosu, piłki, stepy, aż po maty. Część urządzeń ma spore gabaryty i nie należy do tanich, dlatego nie każdy może pozwolić sobie na ich kupno. Podobnie jest z siłownią. Przestrzeń jest tam dostosowana do standardów bezpieczeństwa, a różnorodność sprzętów zapewnia efektywny trening. W większości siłowni znajdują się strefy cardio, maszyn siłowych oraz wolnych ciężarów. Niektóre kluby oferują też saunę, masażery i urządzenia wibrujące. Na siłowni można też kupić odpowiednie suplementy i skorzystać z rady na temat ich stosowania.

 4. Karnet = motywacja

Niektórzy uważają, że nic tak nie motywuje jak zainwestowane w coś pieniądze. Dlatego zakup karnetu na siłownię może pomóc ćwiczyć regularnie. Wersja open dodatkowo zachęci Cię do korzystania z klubu częściej. Oferta niektórych siłowni jest bardzo korzystna cenowo, a coraz więcej centrów honoruje karty m.in. Multisport, dlatego opłaca się spróbować.

 

Wady ćwiczenia na siłowni

1. Czas i pieniądze

Nie każdy mieszka w centrum dużego miasta i wybiera z szerokiej oferty klubów. Może się okazać, że karnet na osiedlowej siłowni to duży wydatek, a miejsce nie jest tak wyposażone, jakbyśmy sobie życzyli. Tabata czy cross fit pokrywają Ci się godzinowo z lekcjami angielskiego angielskiego, a wtedy kiedy dysponujesz wolną chwilą w planie jest tylko joga? Niedopasowany harmonogram to jeszcze nie wszystko. Dojazd na siłownię zabiera czas, a jeśli doliczyć do tego prysznic i pogaduchy w szatni, tracimy godzinę lub więcej.

 2. Ludzie? Po co mi oni

Dla jednych towarzystwo jest zaletą, dla innych wręcz przeciwnie. Na siłowni zawsze ktoś zobaczy Twoją spoconą koszulkę, rozmazany makijaż lub gorszą kondycję. Nie lubisz szpanerów w wypasionym outficie, do tego przerażają Cię kwestie higieniczne podczas treningu na maszynach? Zastanów się, czy siłownia to dobre miejsce dla Ciebie.

 3. I w końcu się nudzisz

Ten sam sprzęt, Ci sami ludzie, te same zajęcia z trenerami i podobne ćwiczenia – niestety zajęcia w klubie fitness lub na siłowni mogą Cię znudzić. O tyle, o ile trenerowi personalnemu możesz zasugerować zmiany w treningu, na zajęciach grupowych muru nie przeskoczysz.

 4. Przetrenowanie i bezgraniczne zaufanie do trenera

Trening na siłowni czy zajęciach fitness nie daje gwarancji uniknięcia kontuzji i idealnego doboru ćwiczeń. Zajęcia w grupie czasem okazują się niedostosowane do naszej kondycji, a zbyt intensywne „pakowanie” na siłowni to pierwszy krok do uszkodzenia np. stawów.

 

Zalety ćwiczenia w domu

 1. Blisko i o każdej porze

Niekwestionowanym plusem ćwiczeń w domu jest oszczędność czasu i pieniędzy. Masz wolną godzinę między pracą i randką? Pora na trening! Wstałeś wcześniej i masz ochotę poćwiczyć? Możesz to zrobić o każdej godzinie. Ta opcja pozwala też dopilnować posiłków po i przed treningiem, ponieważ wszystko mamy pod ręką. Ćwiczenie we własnych czterech kątach sprawdza się zwłaszcza zimą, kiedy przemieszczanie się z „mokrą głową” nie służy zdrowiu.

 2. Opcja dla oszczędnych

Trenując w domu oszczędzamy nie tylko na dojazdach, ale i karnecie. Odpalenie komputera lub otwarcie książki z planem treningowym nic nie kosztuje. Ćwicząc w samotności nie trzeba też dbać o firmowe buty czy modną garderobę. Ci, którzy przywiązują wagę do swoich stylizacji, a nie chcą inwestować w markowe ubrania mają problem z głowy.

 3. Trenuj tak jak chcesz

Ćwiczenie w domu daje dużą swobodę wyboru programu treningowego. Internet jest pełen filmów instruktażowych, nie wspominając o magazynach fitness i zestawach na DVD. Jeśli dane ćwiczenie przestanie sprawiać Ci radość, zmiana na inne nie jest problemem. Bez limitu możesz też zmieniać trenerów i porę ćwiczeń.

 

Wady ćwiczenia w domu

 1. Domownicy – przeciwnicy

Z tym problemem spotkają się zwłaszcza osoby mieszkające w niewielkim mieszkaniu, mające dzieci lub wścibskich sąsiadów. Jeśli skaczesz z Chodakowską, a sąsiad z piętra niżej właśnie odsypia po 3-ciej zmianie w pracy, może się to źle skończyć. Czasem ciężko też wytłumaczyć pociechom, że to Twoja godzina na trening, a one na pomoc w odrobieniu zadania i kolację muszą cierpliwie poczekać.

 2. Miejsce

Pokój gościnny nie jest niestety salą fitness i nie dorównuje siłowni w bezpieczeństwie i komforcie ćwiczeń. Sprzęt zajmuje miejsce i mało kto pozwala sobie na kupno rozmaitego asortymentu. Podczas ćwiczeń trzeba się dosłownie i w przenośni nagimnastykować, żeby nie zahaczyć o żyrandol i nie porysować parkietu. Sami zdecydujcie, czy macie warunki na domowe treningi.

 3. Brak kontroli i motywacji

Większość z nas cierpi na groźnie brzmiącą prokrastynację. Odkładanie na później jest największym ryzykiem treningów w domu. W tym przypadku nie motywuje kupiony karnet, trener, ani ćwiczące obok osoby. Potrzeba naprawdę dużej determinacji, aby zrezygnować z ulubionego serialu, przełożyć sprzątanie domu czy zabawę z dziećmi i zrealizować plan treningowy. Niestety ćwiczenia w domu wiążą się także z ryzykiem kontuzji lub miernych efektów. Bez kontroli trenera często nie zauważamy naszych błędów lub nie ćwiczymy z odpowiednią intensywnością.

Artykuł powstał przy współpracy z sklepem z sprzętem sportowym prosportowy.pl.

 

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL