Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Inne sporty

Ćwiczenia w domu czy siłowni? Wady i zalety

„Od jutra zaczynam ćwiczyć” – ile razy miałeœ/miałaœ już takie postanowienie? Tym razem naprawdę wystartuj, bez względu na to jakš opcję wybierzesz. Możesz biegać, ćwiczyć w domu korzystajšc z płyt DVD, zapisać się na siłownię lub zajęcia fitness. Systematyka doprowadzi Cię do celu. Pytanie jaki jest Twój cel, w jakim czasie chcesz go zrealizować i jakie masz preferencje? Analizujemy plusy i minusy ćwiczeń na własnš rękę i na siłowni oraz w klubie fitness, a Ty zdecyduj, która opcja jest dla Ciebie najlepsza.

Zalety ćwiczeń na siłowni i w klubie fitness

 1. Trener prawdę Ci powie

Ćwiczenie na siłowni czy w klubie fitness to przede wszystkim możliwoœć skorzystania z rad profesjonalnego trenera. Instruktor poprawi Cię, gdy Ÿle wykonasz przysiad, pomoże dobrać ćwiczenia do indywidualnych potrzeb i odpowie na Twoje pytania. Co więcej, trener zmotywuje Cię kiedy będziesz chciał się poddać i pomoże zrobić pięć dodatkowych powtórzeń.

 2. Inni ćwiczš więc ja też

Kto chociaż raz był na zajęciach fitness lub siłowni wie, że panuje tam przyjazna atmosfera. Nie ma to jak ćwiczenie z osobami, które majš podobne cele i słaboœci. Już chcesz się poddać, ale widzisz, że koleżanka po lewej daje radę? Drugi człowiek to przeważnie najlepszy motywator. Na siłowni możesz nawišzać nowe znajomoœci i oderwać się od monotonii codziennoœci. Uœciski dłoni w szatni, umawianie się na kolejne zajęcia i wymienianie doœwiadczeń na temat treningu na pewno pomogš w systematycznoœci.

3. Miejsce i sprzęt

Siłownia siłowni nie równa, ale jeœli nie jesteœ właœcicielem willi z ogromnym pokojem do ćwiczeń, zakładamy, że znajdziecie na niej lepsze warunki do treningu niż w domu. Sale fitness przeważnie sš wyposażone w lustra umożliwiajšce kontrolowanie poszczególnych ćwiczeń. Znajdziecie tam też wszystkie sprzęty potrzebne na zajęciach, od kettli, przez bosu, piłki, stepy, aż po maty. Częœć urzšdzeń ma spore gabaryty i nie należy do tanich, dlatego nie każdy może pozwolić sobie na ich kupno. Podobnie jest z siłowniš. Przestrzeń jest tam dostosowana do standardów bezpieczeństwa, a różnorodnoœć sprzętów zapewnia efektywny trening. W większoœci siłowni znajdujš się strefy cardio, maszyn siłowych oraz wolnych ciężarów. Niektóre kluby oferujš też saunę, masażery i urzšdzenia wibrujšce. Na siłowni można też kupić odpowiednie suplementy i skorzystać z rady na temat ich stosowania.

 4. Karnet = motywacja

Niektórzy uważajš, że nic tak nie motywuje jak zainwestowane w coœ pienišdze. Dlatego zakup karnetu na siłownię może pomóc ćwiczyć regularnie. Wersja open dodatkowo zachęci Cię do korzystania z klubu częœciej. Oferta niektórych siłowni jest bardzo korzystna cenowo, a coraz więcej centrów honoruje karty m.in. Multisport, dlatego opłaca się spróbować.

 

Wady ćwiczenia na siłowni

1. Czas i pienišdze

Nie każdy mieszka w centrum dużego miasta i wybiera z szerokiej oferty klubów. Może się okazać, że karnet na osiedlowej siłowni to duży wydatek, a miejsce nie jest tak wyposażone, jakbyœmy sobie życzyli. Tabata czy cross fit pokrywajš Ci się godzinowo z lekcjami angielskiego angielskiego, a wtedy kiedy dysponujesz wolnš chwilš w planie jest tylko joga? Niedopasowany harmonogram to jeszcze nie wszystko. Dojazd na siłownię zabiera czas, a jeœli doliczyć do tego prysznic i pogaduchy w szatni, tracimy godzinę lub więcej.

 2. Ludzie? Po co mi oni

Dla jednych towarzystwo jest zaletš, dla innych wręcz przeciwnie. Na siłowni zawsze ktoœ zobaczy Twojš spoconš koszulkę, rozmazany makijaż lub gorszš kondycję. Nie lubisz szpanerów w wypasionym outficie, do tego przerażajš Cię kwestie higieniczne podczas treningu na maszynach? Zastanów się, czy siłownia to dobre miejsce dla Ciebie.

 3. I w końcu się nudzisz

Ten sam sprzęt, Ci sami ludzie, te same zajęcia z trenerami i podobne ćwiczenia – niestety zajęcia w klubie fitness lub na siłowni mogš Cię znudzić. O tyle, o ile trenerowi personalnemu możesz zasugerować zmiany w treningu, na zajęciach grupowych muru nie przeskoczysz.

 4. Przetrenowanie i bezgraniczne zaufanie do trenera

Trening na siłowni czy zajęciach fitness nie daje gwarancji uniknięcia kontuzji i idealnego doboru ćwiczeń. Zajęcia w grupie czasem okazujš się niedostosowane do naszej kondycji, a zbyt intensywne „pakowanie” na siłowni to pierwszy krok do uszkodzenia np. stawów.

 

Zalety ćwiczenia w domu

 1. Blisko i o każdej porze

Niekwestionowanym plusem ćwiczeń w domu jest oszczędnoœć czasu i pieniędzy. Masz wolnš godzinę między pracš i randkš? Pora na trening! Wstałeœ wczeœniej i masz ochotę poćwiczyć? Możesz to zrobić o każdej godzinie. Ta opcja pozwala też dopilnować posiłków po i przed treningiem, ponieważ wszystko mamy pod rękš. Ćwiczenie we własnych czterech kštach sprawdza się zwłaszcza zimš, kiedy przemieszczanie się z „mokrš głowš” nie służy zdrowiu.

 2. Opcja dla oszczędnych

Trenujšc w domu oszczędzamy nie tylko na dojazdach, ale i karnecie. Odpalenie komputera lub otwarcie ksišżki z planem treningowym nic nie kosztuje. Ćwiczšc w samotnoœci nie trzeba też dbać o firmowe buty czy modnš garderobę. Ci, którzy przywišzujš wagę do swoich stylizacji, a nie chcš inwestować w markowe ubrania majš problem z głowy.

 3. Trenuj tak jak chcesz

Ćwiczenie w domu daje dużš swobodę wyboru programu treningowego. Internet jest pełen filmów instruktażowych, nie wspominajšc o magazynach fitness i zestawach na DVD. Jeœli dane ćwiczenie przestanie sprawiać Ci radoœć, zmiana na inne nie jest problemem. Bez limitu możesz też zmieniać trenerów i porę ćwiczeń.

 

Wady ćwiczenia w domu

 1. Domownicy – przeciwnicy

Z tym problemem spotkajš się zwłaszcza osoby mieszkajšce w niewielkim mieszkaniu, majšce dzieci lub wœcibskich sšsiadów. Jeœli skaczesz z Chodakowskš, a sšsiad z piętra niżej właœnie odsypia po 3-ciej zmianie w pracy, może się to Ÿle skończyć. Czasem ciężko też wytłumaczyć pociechom, że to Twoja godzina na trening, a one na pomoc w odrobieniu zadania i kolację muszš cierpliwie poczekać.

 2. Miejsce

Pokój goœcinny nie jest niestety salš fitness i nie dorównuje siłowni w bezpieczeństwie i komforcie ćwiczeń. Sprzęt zajmuje miejsce i mało kto pozwala sobie na kupno rozmaitego asortymentu. Podczas ćwiczeń trzeba się dosłownie i w przenoœni nagimnastykować, żeby nie zahaczyć o żyrandol i nie porysować parkietu. Sami zdecydujcie, czy macie warunki na domowe treningi.

 3. Brak kontroli i motywacji

Większoœć z nas cierpi na groŸnie brzmišcš prokrastynację. Odkładanie na póŸniej jest największym ryzykiem treningów w domu. W tym przypadku nie motywuje kupiony karnet, trener, ani ćwiczšce obok osoby. Potrzeba naprawdę dużej determinacji, aby zrezygnować z ulubionego serialu, przełożyć sprzštanie domu czy zabawę z dziećmi i zrealizować plan treningowy. Niestety ćwiczenia w domu wišżš się także z ryzykiem kontuzji lub miernych efektów. Bez kontroli trenera często nie zauważamy naszych błędów lub nie ćwiczymy z odpowiedniš intensywnoœciš.

Artykuł powstał przy współpracy z sklepem z sprzętem sportowym prosportowy.pl.

 

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL