Spada eksport polskiego sprzętu AGD. Popyt go nie uratuje

Produkcja sprzętu zaczyna spadać, eksport zatrzymał się na poziomie z 2015 r. Nawet rosnący popyt w kraju nie powstrzyma korekty.

Aktualizacja: 02.11.2016 05:39 Publikacja: 01.11.2016 18:01

Foto: 123RF

Branża AGD w ostatnich latach stała się symbolem błyskawicznego wzrostu. Dzięki inwestycjom krajowych i międzynarodowych firm Polska stała się liderem produkcji AGD w Europie.

Zapowiada się jednak korekta wieloletniego trendu. Do końca lipca eksport sprzętu z Polski wyniósł 2,5 mld euro, co jest utrzymaniem poziomu z roku wcześniejszego. Także w produkcji widać zmianę – spadała już w styczniu i maju, ale we wrześniu dołek jest największy i w ujęciu rocznym to 7 proc.

– Trudno przesądzić, z czego wynika taka zmiana zarówno w wartości eksportu, jak i wielkości produkcji. Na pewno jest to niepokojący sygnał i branża powinna się zastanowić, jak z takim trendem walczyć. Nakładają się na to wyzwania związane z rynkiem pracy i problemami z rekrutacjami – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska.

Producenci również mówią o zmianie trendu, choć dominuje ostrożny ton. – Poziom eksportu w branży to wypadkowa sytuacji na innych rynkach, zwłaszcza największych, jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy. Generalnie AGD lubi stabilną sytuację geopolityczną i w tej sferze życia należy upatrywać jaskółek poprawy sytuacji – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik grupy Whirlpool.

Inne firmy z kolei zmian na rynku nie widzą. – Nasz eksport nadal rośnie w szybkim tempie. We Francji zwiększyliśmy w tym roku sprzedaż już o 50 proc., z kolei w Hiszpanii po zarejestrowaniu tam spółki również dynamicznie zyskujemy – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki.

– Nie odczuwamy żadnej zadyszki. Nasze fabryki w Łodzi, które głównie produkują na eksport, co roku odnotowują istotny wzrost produkcji, w tym również eksportowej – mówi Konrad Pokutycki, prezes BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Koncern znany choćby z marek Bosch, Siemens i Zelmer chce podwoić światowe obroty do 2025 r. – Bardzo ważnym elementem tej strategii są polskie fabryki BSH. W przyszłym roku otworzymy dwie nowe we Wrocławiu, produkujące sprzęt kuchenny do zabudowy oraz lodówki – zapowiada Pokutycki.

Producenci liczą też na wyniki popytu krajowego, który dzięki wsparciu programu 500+ rośnie w tym roku o ok. 10 proc.

– Najmocniej zwiększył się w kategoriach, w których nie mamy wiodącej pozycji, jak pralki. Skutecznie zarządzamy tą sytuacją i już w IV kwartale spodziewamy się rosnąć w Polsce w tempie wzrostu całego rynku – mówi Wojciech Kocikowski.

– Nasz rynek wciąż jest kilkakrotnie mniejszy od którejkolwiek z czołowych gospodarek Europy Zachodniej i nie ma możliwości pokrycia spadającego eksportu popytem wewnętrznym – wskazuje z kolei Bartosz Jeziorański, szef marki Haier.

Jak zauważa, rosnący wolumen i sprzedaż w Polsce oraz spadek eksportu do Europy Zachodniej to dla producentów odmienne zagadnienia. To też efekt specyficznych oczekiwań tamtejszych konsumentów, np. wobec wpływu sprzętów na środowisko. – Z tego względu za granicę trafiają inne, bardziej zaawansowane i energooszczędne, a więc droższe urządzenia – dodaje Jeziorański.

Branża AGD w ostatnich latach stała się symbolem błyskawicznego wzrostu. Dzięki inwestycjom krajowych i międzynarodowych firm Polska stała się liderem produkcji AGD w Europie.

Zapowiada się jednak korekta wieloletniego trendu. Do końca lipca eksport sprzętu z Polski wyniósł 2,5 mld euro, co jest utrzymaniem poziomu z roku wcześniejszego. Także w produkcji widać zmianę – spadała już w styczniu i maju, ale we wrześniu dołek jest największy i w ujęciu rocznym to 7 proc.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji