Plany rządu, by wprowadzić kasy fiskalne pracujące online są znane. W najbliższym czasie rząd chce przejść na system kas fiskalnych raportujących niemal w czasie rzeczywistym wpływy ze sklepów. Konsekwencją tego mogą też być e-paragony, przechowywane w chmurze, dzięki czemu nie będziemy musieli nosić i przechowywać papierowych paragonów. Taki paragon trafiałby na adres e-mail konsumenta. Takie rozwiązanie również planowane jest przez rząd.

Okazuje się, że Polakom niezbyt podoba się wizja, w której informacje o ich zakupach powiązane są z ich danymi osobowymi i są dostępne dla instytucji państwowych. Z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń wynika, że zaledwie jedna czwarta ankietowanych opowiada się za wprowadzeniem e-paragonów. Dotyczy to zarówno konsumentów młodych, jaki w starszym wieku, choć opór przeciwko e-paragonom jest zdecydowanie większy u osób powyżej 45. roku życia – zaledwie 7 procent z nich popiera takie rozwiązanie. Wśród osób poniżej 25 roku życia za e-paragonami opowiada się 33 procent ankietowanych.

Czego najbardziej boją się Polacy w kwestii e-paragonów? Oczywiście utraty prywatności, wskazuje na to aż 84 procent badanych. Co trzeci sprzeciwiający się gromadzeniu przez państwo danych o naszych zakupach kojarzył takie działanie z inwigilacją i naruszaniem wolności osobistych. Obawiamy się także wycieku tych danych – aż 80 procent ma takie obawy, przy czym nieznacznie częściej młodsi konsumenci, mniej wyczuleni na prywatność, ale bardziej na zagrożenia wycieku informacji.

- Korzyści płynące z tego rozwiązania wydają się nie być wystarczająco atrakcyjne, aby zrekompensować respondentom naruszenie prywatności spowodowane gromadzeniem ich danych zakupowych – powiedział serwisowi dlahandlu.pl Krzysztof Chmielewski z IPSOS.

Przypomnijmy, że idea e-paragonu oznacza wystawianie elektronicznych paragonów i przesyłanie ich na wskazany przez konsumenta adres e-mail. Uwalnia ona od konieczności noszenia i przechowywania papierowych paragonów, jednak w zamian łączy każdą transakcję z konkretną osobą (adresem e-mail).