Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Handel

Centra handlowe: Po rozrywkę, a nie tylko na zakupy

Fotorzepa, Piotr Nowak
Centra handlowe czeka rewolucja. Dzisiaj klienci oczekujš od nich już nie tylko oferty sklepów, ale i ciekawych sposobów na spędzenie wolnego czasu.

Branża stopniowo będzie odchodzić od terminu centrum handlowe na rzecz galeria społecznoœciowa. Z raportu firmy doradczej Savills wynika, że szeroka oferta rozrywkowa i dobre restauracje sš dzisiaj coraz ważniejsze od oferowanych sklepów.

Do tego zarzšdzanie galeriš nowego typu jest znacznie trudniejsze, ponieważ bardziej cenieni sš najemcy niesieciowi, z charakterem, już umocowani na lokalnym rynku.

Emocje górš

Z analizy firmy Savills wynika, że w 18 największych miastach z ponad 150 tys. mieszkańców istnieje 400 centrów handlowych. Działa w nich ok. 765 najemców z sektora gastronomicznego, którzy operujš w blisko 2,1 tys. lokali. Dotychczas oferta z tej kategorii stanowiła ok. 5 proc. powierzchni najmu centrum. Obecnie rekomendowany poziom wynosi ok. 20 proc., a niektóre obiekty, takie jak Hala Gwardii, w całoœci będš dedykowane jedynie kulinariom. W miastach tych funkcjonuje też ok. 210 najemców z sektora rozrywki, którzy łšcznie zajmujš ponad 400 lokali.

– Obecnie udział w rynku obiektów, które posiadajš liczne cechy galerii społecznoœciowej, nie przekracza 10 proc. zasobów powierzchni handlowej w Polsce – mówi Wioleta Wojtczak z działu badań i doradztwa Savills. – Większoœć spoœród wszystkich 430 centrów handlowych w kraju to projekty, w których strefa gastronomiczna i rozrywkowa stanowi jedynie niewielki ułamek powierzchni – dodaje. W centrum nowego typu funkcje handlowe nie sš nadrzędne w stosunku do usług dodatkowych.

– Z naszych badań wynika, że czysto emocjonalne aspekty, a nie racjonalna oferta handlowa czy lista użytecznych funkcjonalnoœci, sš dziœ najistotniejsze dla Polaków przy opisywaniu cech ulubionej galerii handlowej – mówi Paulina Poławska, koordynator projektów działu analiz firmy Neurohm.

Konkurencja na tym rynku jest bardzo ostra, nowych centrów nadal przybywa, dlatego wcišż budowane nowe galerie, także w największych aglomeracjach, muszš się czymœ odróżniać od znanej już na rynku oferty.

Zmiany z Poznania

Zmiany jednak następujš, a jednym z prekursorów tego trendu był poznański Stary Browar. – Na dziedzińcu przez cały rok organizujemy szereg wydarzeń dostępnych dla naszych klientów, to jeden z filarów naszej działalnoœci marketingowej – mówi Barbara Banat, rzecznik Starego Browaru. – Najbliższym wydarzeniem będzie Art & Fashion Forum, którego częœciš będzie multimedialna wystawa Björk. Ceny biletów zostały ustalone na bardzo przystępnym poziomie, aby była dostępna dla wszystkich chętnych – dodaje.

Autorzy wskazujš jeszcze na warszawskie centra Arkadia i Galeria Mokotów, które po ostatnich modernizacjach przybliżajš się do społecznoœciowych warunków.

Powstajš takie obiekty jak Hala Koszyki, która z nawišzkš spełnia te kryteria. – Hala Koszyki to nie jest centrum handlowe. To pierwszy w Polsce obiekt o takim charakterze, czyli w pełni zrewitalizowana zabytkowa przestrzeń, w której pod jednym dachem udało nam się zgromadzić restauratorów i szefów kuchni oferujšcych dania z całego œwiata. W ten sposób chcieliœmy stworzyć unikatowe miejsce spotkań i sšdzšc po popularnoœci Hali – zarówno wœród warszawiaków, jak i turystów – w pełni nam się to udało – mówi Edyta Bobek, dyrektor leasingu Griffin Premium RE, obecnie właœciciela Hali Koszyki.

Wiele z planowanych projektów łšczonych, które oprócz częœci biurowej czy apartamentowej będš również mieć sporš częœć handlowš, idzie już w kierunku galerii społecznoœciowej. Takimi obiektami będš m.in. Browary Warszawskie, Elektrownia Powiœle czy Towarowa 22.

Analitycy zwracajš uwagę, że ten trend jest potężnym wyzwaniem dla inwestujšcych w centra. Wielu najemców z sektora rozrywka i gastronomia woli płacić czynsze w oparciu o generowany obrót, co wprowadza dużš niepewnoœć dla całego centrum.

Opinia

Jarosław Tutaj, dyrektor działu powierzchni handlowych w Savills

Powstanie Hali Koszyki to najbardziej przełomowe wydarzenie na rynku handlowym w Polsce od czasu otwarcia Galerii Mokotów w 2000 r. Mimo że oba projekty sš nieporównywalne pod względem skali, stały się wzorem do naœladowania dla innych obiektów.

W cišgu 16 lat dzielšcych ich debiuty na rynku zmieniło się wszystko. Rozwój sieci multipleksów i klubów fitness, moda na zdrowš żywnoœć, pierwszy smartfon i rosnšca popularnoœć mediów społecznoœciowych. Wszystko to wpłynęło na to, jak robimy zakupy i czego oczekujemy od współczesnych galerii.

Tradycyjny handel musiał znaleŸć sposób, by odpowiedzieć na aktualne potrzeby konsumentów. Tak powstały galerie społecznoœciowe.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL