Z badania zleconego przez Eurocash wynika, że najwięcej sklepów franczyzowych prowadzą osoby w wieku ponad 40 lat. 51 proc. ma jeden sklep, ale przybywa tych mocniej zaangażowanych – 4,3 proc. ma już ponad 10 placówek. 35 proc. franczyzobiorców działa na rynku od co najmniej 21 lat.
Więcej niż połowa badanych swoje szanse na rozwój widzi głównie w poprawianiu oferty sklepu. – Presja konkurencyjna na rynku jest coraz większa, a wiele sklepów swych szans na utrzymanie się na rynku upatruje w ramach większej grupy – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor doradztwa w firmie Profit System. – Dzięki wejściu do grupy detalista może zaoferować klientom choćby lepsze ceny, ale też podnieść wartość biznesu, mieć szansę na promocje i marketing, nieosiągalne w małej skali – dodaje.
Dalszy rozwój
W systemie franczyzowym rozwija się wiele firm – zarówno mniejszych sieci, jak i potentatów na rynku handlowym. W ten sposób działa np. francuska grupa Carrefour, która tylko w drugim kwartale 2017 r. powiększyła się o 20 sklepów osiedlowych w sieci franczyzowej. – Sklepy osiedlowe to ważny element strategii rozwoju, od stycznia 2017 uruchomiliśmy już prawie 50 nowych placówek i pracujemy nad utrzymaniem tego tempa – mówi Marek Lipka, dyrektor ds. sklepów convenience Carrefour Polska. – Wśród nowych sklepów znalazły się również te z szyldem Globi, a także specjalistyczne placówki z logo Galerie Alkoholi, które oferują klientom szeroki wybór produktów alkoholowych ze wszystkich kategorii – dodaje.
Dla coraz większej grupy osób system franczyzowy staje się sposobem na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Z badania TNS dla Grupy Muszkieterów, prowadzącej w Polsce sieci Intermarche i Bricomarche, wynika, że 12 proc. respondentów zadeklarowało, że myślało kiedyś o założeniu własnej firmy – w grupie 25–34 lata to już 21 proc.
– Dla ponad jednej trzeciej respondentów handel jest nadal najatrakcyjniejszą branżą, jeśli chodzi o prowadzenie własnego biznesu – mówi Eliza Orepiuk-Szymura, rzecznik Grupy Muszkieterów w Polsce.
Własny sklep
Z badania TNS wynika również, że niemal 80 proc. Polaków nigdy nie słyszało słowa „franczyza" albo nie wie, co ono oznacza. – Franczyza w Polsce ma bardzo duży potencjał wzrostu. Prowadząc działalność w ramach franczyzy, łatwiej jest zmierzyć się z konkurencją, a właśnie tego, zgodnie z przeprowadzonym badaniem, obawia się aż 40 proc. myślących o własnym biznesie – mówi Eliza Orepiuk-Szymura. – Biznes w ramach franczyzy to również znany szyld oraz potrzebne wsparcie, szczególnie w zakresie szkoleń oraz know-how. Działanie w grupie pozwala szybciej dostosować się do zmian na rynku i oczekiwań klientów – dodaje.