Sieci partnerskie podbijają rynek

Małe sklepy spożywcze nie są skazane na zniknięcie z polskich ulic czy centrów handlowych. Szansą na ich przetrwanie mogą być grupy franczyzowe.

Aktualizacja: 25.09.2017 21:05 Publikacja: 25.09.2017 20:51

Sieci partnerskie podbijają rynek

Foto: 123RF

Na koniec tego roku w ramach sieci franczyzowych może działać już 74 tys. sklepów i punktów usługowych. Jak wynika z raportu firmy Profit System, na koniec 2016 r. w ramach sieci franczyzowych funkcjonowało 71,4 tys. sklepów i punktów usługowych.

Oferta dla każdego

– Niezależny handel ma w Polsce najwyższe udziały rynkowe w Europie. Zmienia się jego struktura i profil osób prowadzących sklepy w takim systemie – mówi Luis Amaral, prezes grupy Eurocash. Ten operator sieci hurtowni w ramach sieci franczyzowych Lewiatan czy Groszek prowadzi ok. 15 tys. placówek detalicznych. Do tego nadal rozbudowuje ich liczbę również przez przejęcia (np. ostatnio ogłoszony zakup za 350 mln zł sieci Mila).

– Segment sklepów spożywczych z powierzchnią do 300 mkw. to ponad 43 proc. sprzedaży. Mniejsze formaty zdecydowanie wracają do łask, trend widać również w Europie Zachodniej – dodaje Luis Amaral.

Firma w 2018 r. zaprezentuje franczyzobiorcom ofertę swoich nowych formatów, jak marka sklepu obwoźnego abc Na Kołach, kosmetycznego Kontigo czy Duży Ben z ofertą alkoholi.

Z badania zleconego przez Eurocash wynika, że najwięcej sklepów franczyzowych prowadzą osoby w wieku ponad 40 lat. 51 proc. ma jeden sklep, ale przybywa tych mocniej zaangażowanych – 4,3 proc. ma już ponad 10 placówek. 35 proc. franczyzobiorców działa na rynku od co najmniej 21 lat.

Więcej niż połowa badanych swoje szanse na rozwój widzi głównie w poprawianiu oferty sklepu. – Presja konkurencyjna na rynku jest coraz większa, a wiele sklepów swych szans na utrzymanie się na rynku upatruje w ramach większej grupy – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor doradztwa w firmie Profit System. – Dzięki wejściu do grupy detalista może zaoferować klientom choćby lepsze ceny, ale też podnieść wartość biznesu, mieć szansę na promocje i marketing, nieosiągalne w małej skali – dodaje.

Dalszy rozwój

W systemie franczyzowym rozwija się wiele firm – zarówno mniejszych sieci, jak i potentatów na rynku handlowym. W ten sposób działa np. francuska grupa Carrefour, która tylko w drugim kwartale 2017 r. powiększyła się o 20 sklepów osiedlowych w sieci franczyzowej. – Sklepy osiedlowe to ważny element strategii rozwoju, od stycznia 2017 uruchomiliśmy już prawie 50 nowych placówek i pracujemy nad utrzymaniem tego tempa – mówi Marek Lipka, dyrektor ds. sklepów convenience Carrefour Polska. – Wśród nowych sklepów znalazły się również te z szyldem Globi, a także specjalistyczne placówki z logo Galerie Alkoholi, które oferują klientom szeroki wybór produktów alkoholowych ze wszystkich kategorii – dodaje.

Dla coraz większej grupy osób system franczyzowy staje się sposobem na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Z badania TNS dla Grupy Muszkieterów, prowadzącej w Polsce sieci Intermarche i Bricomarche, wynika, że 12 proc. respondentów zadeklarowało, że myślało kiedyś o założeniu własnej firmy – w grupie 25–34 lata to już 21 proc.

– Dla ponad jednej trzeciej respondentów handel jest nadal najatrakcyjniejszą branżą, jeśli chodzi o prowadzenie własnego biznesu – mówi Eliza Orepiuk-Szymura, rzecznik Grupy Muszkieterów w Polsce.

Własny sklep

Z badania TNS wynika również, że niemal 80 proc. Polaków nigdy nie słyszało słowa „franczyza" albo nie wie, co ono oznacza. – Franczyza w Polsce ma bardzo duży potencjał wzrostu. Prowadząc działalność w ramach franczyzy, łatwiej jest zmierzyć się z konkurencją, a właśnie tego, zgodnie z przeprowadzonym badaniem, obawia się aż 40 proc. myślących o własnym biznesie – mówi Eliza Orepiuk-Szymura. – Biznes w ramach franczyzy to również znany szyld oraz potrzebne wsparcie, szczególnie w zakresie szkoleń oraz know-how. Działanie w grupie pozwala szybciej dostosować się do zmian na rynku i oczekiwań klientów – dodaje.

Rynek franczyzowy to nie tylko sklepy spożywcze, w ramach takich systemowo rozwijają się placówki usługowe czy sieci restauracji. – Nasz sukces na polskim rynku jest wynikiem szeregu elementów składających się na konsekwentnie realizowaną wizję biznesową. Ponad 75 proc. restauracji sieci to lokale franczyzowe, zarządzane przez 62 niezależnych polskich przedsiębiorców – mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska. – Jesteśmy także liczącym się pracodawcą, zatrudniamy obecnie w Polsce ponad 20 tysięcy pracowników, z tego 4 tysiące to kadra menedżerska – dodaje.

Profit System zauważa w raporcie, że dotychczas franczyza była kojarzona z klasycznymi sklepami i punktami usługowymi, ale obecnie coraz mocniejsze są one online. Franczyzodawcy zakładają bowiem centralne platformy sprzedaży w sieci, a za realizację sprzedaży i dostaw lokalnie odpowiadają franczyzobiorcy. To nowy trend w rozwoju sektora.

Na koniec tego roku w ramach sieci franczyzowych może działać już 74 tys. sklepów i punktów usługowych. Jak wynika z raportu firmy Profit System, na koniec 2016 r. w ramach sieci franczyzowych funkcjonowało 71,4 tys. sklepów i punktów usługowych.

Oferta dla każdego

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji